In deze 4 stappen zet Prisma slimme sok breed in
Gepubliceerd op: 18-09-2025
De slimme sok, een technologisch hulpmiddel dat stress meet, bleek goed te werken bij mensen met een ernstig meervoudige verstandelijke beperking (EMVB). Prisma ontwikkelde een aanpak in 4 stappen om dit breder toe te passen.
Bij de aanpak van zorgorganisatie Prisma is gekeken wat er nodig is om de slimme sok op grotere schaal in te zetten binnen de organisatie én binnen de projecten. Dit houdt in dat de sok op meer locaties of bij meer cliënten wordt ingezet, en dat alle processen en afspraken goed worden vastgelegd en geregeld. Hun aanpak met geleerde lessen in 4 stappen:
Stap 1: Bepalen wie er in de organisatie nodig zijn
In een sessie met adviseurs van de Innovatie-impuls is een tekening gemaakt van de ‘Innovatiefabriek’. Hierin staan alle mensen en rollen die je nodig hebt bij een vernieuwing die waarde toevoegt: een innovatie. Projectleider en innovatieadviseur Luuk van den Elshout vertelt: ‘Ik zag dat ik in mijn eentje bezig was met het op grotere schaal inzetten en borgen van innovaties.’ De volgende mensen zijn ook nodig:
- iemand van inkoop
- ICT-beheerder
- digicoach
- zorgmedewerker
- accountmanager voor het contact met het zorgkantoor
Luuk vervolgt: ‘Al deze mensen worden nu standaard bij innovatieprojecten betrokken. We komen nog niet vaak samen, maar dat wil ik wel graag. Zo kunnen we beter samenwerken aan de uitdagingen die er zijn.’
Stap 2: Regelen wat nodig is om een innovatie goed te laten werken
Prisma maakt gebruik van de borgingschecklist. In de borgingschecklist staat wat je moet regelen om een innovatie goed te laten werken.
Zo vertelt Luuk over zijn ervaring: ‘Aan sommige dingen had ik niet gedacht zonder de borgingschecklist. Bijvoorbeeld dat je steeds opnieuw trainingen moet geven. En dat je een systeem nodig hebt om feedback te verzamelen, zodat je kunt blijven verbeteren. Ook gebruik ik nu de "innovatiefunnel" die laat zien in welke fase een project zit. En of het project klaar is om door te gaan naar de volgende stap. Ook helpt de funnel bij het bepalen hoeveel projecten we tegelijk kunnen doen.’
Stap 3: Management en praktijk betrekken bij elk nieuw project
Luuk benadrukt de samenwerking: ‘Het is belangrijk dat bij elk nieuw project iemand van het management én iemand van de werkvloer betrokken is. Ook is het fijn om een duidelijke opdrachtgever vanuit het management te hebben met duidelijke doelstellingen. Tegelijk heb je iemand uit de zorg nodig met kennis over de werkwijzen en processen. Ik kan de brug zijn tussen die twee.’
Zo legt hij verder uit: ‘Als projectleider weet ik wat het management belangrijk vindt. Denk aan werkgeluk, efficiëntere zorg of passende zorg. Doordat ik korte lijnen heb met het management, zorg ik dat het project aansluit bij de visie en strategie. Ik laat zien wat een technologie echt oplevert en of die werkt in de praktijk. Zo help ik het management en de zorgprofessionals elkaar beter te begrijpen.’
Stap 4: Innovatie borgen in de organisatie
Opschalen gaat nu steeds beter. Zo merkt hij op: ‘De stappen zijn duidelijk. Meer mensen doen mee aan innovatie. Innovatieprojecten horen nu bij de doelen van de organisatie. Eerst werkten we alleen projectmatig. Nu werken we steeds meer projectmatig én beleidsmatig. En bij elk project is iemand uit het management de opdrachtgever, niet alleen ik.’
Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls 2
Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 2 en is onderdeel van de Innovatie-Route. De Innovatie-impuls 2 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. Het programma is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Meer weten over de inzet van zorgtechnologie?
Ga naar de Innovatie-impuls 2 en gebruik de InnovatieRoute.
Contact
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact op met Prisma.