Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale informatievoorziening bij Triade Vitree

Gepubliceerd op: 14-10-2021

Bij locatie Polenstraat in Almere van zorgorganisatie Triade Vitree werken cliënten en begeleiders met een digitaal informatiebord. Op het bord zien bewoners informatie die zij belangrijk vinden, bijvoorbeeld wie er werkt of wat er gegeten wordt. Door zelf te kijken of te kiezen groeit de zelfstandigheid van de cliënten. Triade Vitree bracht de ervaringen van cliënten en begeleiders met het bord in kaart en deelt cijfers, tips en geleerde lessen.

Een informatiebord op zo’n manier inzetten dat het aansluit bij de wensen en behoeftes van de cliënten. Waardoor zij minder afhankelijk worden van begeleiders. Maar hoe dan? De bevindingen van Triade Vitree helpen je op weg. Zo leer je waar je allemaal aan kunt denken als je een vliegende start wilt maken met het gebruik van een digitaal informatiebord op jouw locatie!

Casus

Gijs werkt op een locatie waar een groot prikbord hangt met een inschrijflijst voor het eten en voor activiteiten. Er hangen folders die oud en nieuw zijn. Het oogt allemaal wat rommelig en het is niet helemaal duidelijk wat actueel is. Piet, een cliënt op de locatie, vraagt zich daarnaast vaak af wie er de late dienst heeft en hij kan geen pen vinden om zich uit te schrijven voor een activiteit. Gijs vraagt zich af: is dit niet via een digitaal systeem te regelen?

Ervaringen Triade Vitree

Ervaringen bewoners: 'Het is nu veel makkelijker omdat je het kan aanklikken aan welke activiteiten je mee te kan doen. Ik heb ook mijn eigen plan app op mijn telefoon. Ik vind het fijn dat ik zelf kan inloggen. Zo kan ik goed zien wie er zich heeft aangemeld voor een filmavond, want dan staat er een groen vinkje.'

Ervaring begeleider: 'Bewoners gaan zelf naar het bord toe om te kijken welke activiteiten er zijn. Vroeger kregen wij als begeleiders die vragen.'

Aan de slag!

Triade Vitree heeft twee producten ontwikkeld die je kunnen helpen om ook aan de slag te gaan met een digitaal informatiebord in jouw organisatie:

  1. Een overzicht van ervaringen van cliënten en medewerkers, bruikbaar voor iedereen die geïnteresseerd is. 
  2. Een factsheet vol tips, cijfers en geleerde lessen speciaal bedoeld voor managers of bestuurders van andere organisaties die ook gebruik willen maken van een digitaal informatiebord.

Wil je meteen aan de slag met een digitaal informatiebord? Download het materiaal onderaan de pagina bij Downloads. 

In deze vlog nemen Joyce en Mireille je mee in de implementatie van het informatiebord en hoe het cliëntenonderzoek is gedaan. Bekijk de vlog over het digitale informatiebord.

Onderbouwing

De producten zijn in de praktijk ontwikkeld door Triade Vitree, deelnemer van het programma Begeleiding à la carte. Met als doel om te leren van het gebruik van het digitale informatiebord op de locatie Polenstraat. Zodat andere locaties een versnelde start kunnen maken als ze ook zo’n bord willen inzetten. De producten zijn gebaseerd op interviews met acht bewoners en twee medewerkers van de locatie Polenstraat van Triade Vitree. De kunst is natuurlijk om te weten welke informatie cliënten graag op het bord willen zien. Daarvoor ging Triade Vitree in gesprek met cliënten. Er is een projectgroep gevormd met daarin twee cliënten, begeleiders van de locatie, een beleidsmedewerker en de projectleider. Uit de gesprekken met cliënten is waardevolle feedback gekomen.

  • Practice-based kennis: kennis op basis van praktijkervaringen. 
  • Ervaringskennis: kennis op basis van de ervaringen van cliënten of verwanten.

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021] van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.

Lees meer

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Casuïstiek

Soort kennis

Praktijkkennis

Taal

Nederlands

Organisatie / Uitgever

Triade Vitree

Programma's / projecten

Begeleiding à la carte (Balc)