Naar hoofdinhoud Naar footer

Leren door volwassen personen met verstandelijke beperkingen

Gepubliceerd op: 11-01-2019

Leren door volwassen personen met een verstandelijke beperking is niet vanzelfsprekend. Tot de leeftijd van 18 jaar is leren, via het speciaal onderwijs en de Wet passend onderwijs, redelijk goed geregeld. Daarna houdt het vaak op.

En dat terwijl het echte leven dan pas begint. En er moeilijke vragen beantwoord moeten worden en lastige keuzes gemaakt.

Suzanne Verheijden en Martin Schuurman brachten hierover de volgende publicatie uit: Recht op leren! - Het creëren van een ontwikkelingsgericht klimaat voor mensen met een verstandelijke beperking na het VSO. Hierin gaan ze in op het leren van volwassen mensen met een verstandelijke beperking.

Zelfevaluatie ontwikkelingsgericht begeleiden door de organisatie

Ze beschrijven hoe het nu is en geven aan wat er veranderd kan worden. Daarnaast brengen ze in beeld: 

  • Het leren van mensen met een verstandelijke beperking op zich; 
  • De rol van begeleiders en trainers bij leren;
  • De rol van de zorgorganisatie.

Steeds beschrijven ze de situatie van dit moment en geven ze wegen aan voor verbetering. Ook presenteren ze het instrument ‘Zelfevaluatie ontwikkelingsgericht begeleiden door de organisatie’ (excel). Een doe-het-zelf-instrument dat speciaal ontwikkeld is voor organisaties die diensten verlenen aan mensen met een verstandelijke beperking. Door het instrument toe te passen kun je als organisatie zien in welke fase deze zich bevindt op het gebied van ontwikkelingsgericht begeleiden.

Lees verder over leren en verstandelijke beperking

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Achtergrond

Soort kennis

Praktijkkennis

Taal

Nederlands