Toon zoekbalkToon menu

Vakmanschap

Zelf aan de slag met ervaringsleren

Vond je het leuk om te lezen waarom ervaringsleren zo waardevol is? Dan is het nog veel leuker om er nu echt mee aan de slag te gaan. Om het zelf te ervaren, alleen of met collega’s samen. Gebruik ervaringsleren in trainingen en workshops, tijdens inspiratiedagen of maak het tot een vaste oefening tijdens jullie teamoverleg. Laat geen mogelijkheid onbenut!

Tien tips voor ervaringsleren

Deze tien tips helpen je om ervaringsleren tot een succes te maken. We verzamelden ze tijdens de gesprekken met Ria Sijbersma, Hans Nijtmans, Greetje Koevoets, Peter van Loon, Moniek Gehring, Gerrie Lammée en Marloes van Geel. Zij zijn allemaal betrokken bij verschillende vormen van ervaringsleren.

  1. Houd het doel scherp
    Waarom zet je ervaringsleren in? Wat wil je dat deelnemers ervaren? Wat wil je dat ze daarmee na afloop doen? Een goede voorbespreking en nabespreking helpen hierbij.

  2. Betrek ervaringsdeskundigen
    Alleen zij weten hoe het echt voelt. Ze helpen om zo dicht mogelijk bij de ervaring te komen. Betrek de hele driehoek van cliënt, verwant en professional voor een nog completere ervaring.

  3. Zorg voor veiligheid en voldoende tijd
    Creëer een sfeer van veiligheid en vertrouwen waarin het oké voelt om persoonlijke ervaringen en emoties te delen. Raffel opdrachten niet af. Gun deelnemers de tijd tijdens ervaringsoefeningen, zodat zij zich bewust worden van hun gevoel.

  4. Regel goede begeleiding
    Een goede begeleider is iemand die de visie, het doel en het bredere verhaal kent achter de inzet van ervaringsleren in jouw organisatie of team. En hij bewaakt het doel van ervaringsleren bij de uitvoering van opdrachten.

  5. Lok emotie uit
    Pas als opdrachten een emotie uitlokken, welke maakt niet uit, bereik je dat een ervaring doordringt, bijblijft en aanzet tot verandering, bijvoorbeeld van gedrag.

  6. Let op groepsproces en groepsdynamiek
    Wat zie je in de groep gebeuren als deelnemers ervaringen vanuit verschillende situaties ondergaan? Zorg dat je steeds voldoende ruimte biedt voor het proces van bewustwording, de belangrijkste kern van ervaringsleren. Werk niet te productgericht. Het proces alleen levert ook al heel veel op.

  7. Stap uit het bekende
    Zoek ook ervaringen op die niet direct met jouw werk te maken hebben. Bijvoorbeeld uit de wereld van theater, kunst of techniek. Nieuwe ervaringen zorgen voor een andere kijk en een frisse, nieuwe aanpak.

  8. Reflecteer
    Laat deelnemers hun ervaringen uitwisselen en vergelijken met elkaar. Stel vragen als: wat ervaarde jij en hoe voelde dat? Wat hinderde je, wat hielp? Welke ervaringen waren gelijk, welke niet en hoe komt dat?

  9. Koppel ervaring aan praktijk
    Neem tijd om na te denken wat de ervaring betekent voor jouw werk. Wat wil je anders gaan doen? Wie of wat heb je daarbij nodig? Wanneer start je?

  10. Borg ervaringsleren in de organisatie
    Betrek leidinggevenden en bestuurders bij ervaringsleren. Neem ervaringsleren op in de ideeën voor je organisatie en je team. Maak het tot een vast ingrediënt van werken en leren in je organisatie.

Bekijk aansprekende voorbeelden van ervaringsleren

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer