Het gesprek met de cliënt staat centraal
De
CQ-index is onvoldoende toepasbaar in de gehandicaptenzorg. De CQ-index verzamelt gegevens over ervaringen met de zorg vanuit het perspectief van het team en de instelling (in plaats van op het niveau van de cliënt). Juist het meten van de cliëntervaringen is een belangrijk onderdeel in de gehandicaptensector. Zo zijn er vragenlijsten met nadruk op kwaliteit van bestaan (domeinen van Shalock).
Visie op kwaliteit
Lees het complete artikel
De gehandicaptenzorg werkt met een zorgvuldig opgezet en voorbereid kwaliteitskader. Het richt zich op wat de cliënt nodig heeft om zo volwaardig mogelijk te leven.
Door Peter van Splunteren, redactie KIZ
Lees verder
De VGN gebruikt een vernieuwende aanpak, waarbij de visie van onderaf is ontwikkeld door medewerkers, cliëntgroepen en instellingen. De visie is gericht op kwaliteit in het handelen, leren en verbeteren en niet gericht op het controleren en dwingen. Professor Pauline Meurs benadrukt dat de VGN zich niet schikt naar de CQ-index, maar wel succesvol is. Daarom is de VGN een goed voorbeeld waarbij partners de kwaliteit binnen organisaties stimuleer.
Samenstelling van de expertgroep
Professor Petri Embregts zit vanaf het begin in de expertgroep. Onlangs hebben Mirella Minkman en kees Ahaus het stokje overgenomen van Henk Nies en Pauline Meurs.
Bron:
Vilans