Naar hoofdinhoud Naar footer

Behoefteonderzoek helpt kansen signaleren voor technologie

Gepubliceerd op: 28-07-2022

Laatst bijgewerkt op: 14-10-2025

De woonlocatie De Klokkenbelt is bedoeld voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Nina Huijboom, Programmamanager technologie, deed onderzoek naar de behoeften van deze groep om een passende technologische oplossing te vinden die op deze behoeften aansluit.

Nina: 'Vooral voor deze groep is eigen regie belangrijk. Zij kunnen zich nog herinneren hoe hun leven was voor NAH.' De Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg (IIG), waar InteraktContour aan deelneemt, helpt met het implementeren van de technologie. Nina deelt hoe zij de behoeften heeft opgehaald, wat haar opviel en haar conclusie.

In gesprek met cliënten, naasten en begeleiders

Nina: 'Voor het behoefteonderzoek heb ik met nacht- en dagdiensten meegelopen. Door er echt bij te zijn, krijg je een betere indruk. Ook heb ik gesprekken gehad met cliënten, begeleiders en familieleden. Hierbij ben ik echt meer ingegaan op behoeften van cliënten. Zo van: 'Hoe ziet jouw dag eruit? Waar loop je tegenaan? Zijn er dingen die je nu niet kan? Kan een hulpmiddel je daarbij helpen? Waar droom je nog van?'

'Er bestaan veel hulpmiddelen voor ADL'

Er zijn Nina een aantal dingen opgevallen. 'Veel medewerkers zijn veel tijd kwijt met ADL-zorg. Terwijl je daar toch echt veel hulpmiddelen voor hebt die daarbij kunnen ondersteunen. Een spoeltoilet kan iemand helpen om zelfstandig naar de wc te gaan. Een doucheföhn blaast je droog als je daarvoor gaat staan. Dat kan ervoor zorgen dat iemand met NAH zelf kan douchen wanneer diegene dat wil. Een hulpmiddel kan ook al iets simpels zijn als een tandpastadispenser. Dat kost misschien 2 tientjes. Maar voor iemand die zijn hand niet goed kan gebruiken, scheelt dat dan heel veel.'

‘Het mag niet ten koste gaan van persoonlijk contact’

Bewoner Arjan Schutte maakt gebruik van de tandpastadispenser, het spoeltoilet en de automatische gordijnen. Ook heeft hij een oproepsysteem waar afbeeldingen op staan. Arjan: 'Als ik hulp nodig heb bij het aantrekken van mijn jas, druk ik op “jas aantrekken”. Dat werkt lekker snel. Ik hoef het de begeleider dan niet steeds uit te leggen. Ik vind zorgtechnologie goed werken als je daardoor meer zelfstandig kan zijn. De technologie die ik nu gebruik, helpt me daarbij. Ik zou liever nog geen robot willen die mijn jas aan komt doen. De inzet van technologie mag niet ten koste gaan van het persoonlijk contact.'

Conclusie

Ga vooral in gesprek met cliënten zelf wanneer dat mogelijk is. Zij kunnen natuurlijk het beste aangeven waar zij behoefte aan hebben.  

Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls 1

Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 1. De opgedane en ontwikkelde kennis tijdens de ondersteuning is meegenomen in de InnovatieRoute.

De Innovatie-impuls 1 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. De Innovatie-impuls 1 was onderdeel van het programma Volwaardig Leven en de Innovatie-impuls 2 is onderdeel van de Toekomstagenda: Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Meer lezen