Naar hoofdinhoud Naar footer

Visiespel Slim met Media

Gepubliceerd op: 17-10-2018

Slim met Media is een visiespel waarbij elk team naar een visie en beleid toewerkt. Het spel is oorspronkelijk gemaakt voor teams binnen het onderwijs, maar is nu vertaald voor zorgteams. Zo is het spel aangepast aan de situaties waarin begeleiders in de gehandicaptenzorg zitten.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Slim met media?

Sonja: 'Het spel bestond al voor teams binnen het onderwijs. Omdat ik al langer op zoek was naar een tool die teams ondersteunt bij het maken van een mediabeleid heb ik gevraagd of de makers van Slim met Media het wilden vertalen voor zorgteams. We hebben binnen een aantal sessies het spel aangepast aan de situatie waarin begeleiders in de gehandicaptenzorg zitten. Toch net een beetje anders dan waar je in het onderwijs mee te maken krijgt. Om het spel in de praktijk te testen, hebben we twee teams bereid gevonden om het samen te spelen.'

Lonneke werkt op Paulinapolder: 'Binnen de organisatie werd de vraag gesteld of er groepen zijn die het spel wilden testen. Omdat wij veel jongeren hebben die gamen en veel gebruik maken van sociale media was het leuk voor ons om onze kennis weer eens te toetsen. Goed om je bewust te zijn van wat er soms ongemerkt speelt en onbesproken blijft binnen het team.'

Op welke manier voegt dit wat toe aan kwaliteit van leven?

Sonja: 'Mensen met een verstandelijke beperking willen gewoon meedoen. Ook op internet en sociale media. Dit gaat niet altijd vanzelf of zonder begeleiding. Door binnen het team het onderwerp op de kaart te zetten en er bewust en methodisch mee bezig te zijn kan je cliënten kennis laten maken met alle mogelijkheden die het internet biedt, maar ook preventief werken aan het voorkomen van slachtoffers en dader van alle online risico’s. Samen een mediabeleid maken kan hierbij helpen.' Lonneke: 'Doordat wij als team met elkaar praten over hoe wij denken en omgaan met sociale media komen we tot een gezamenlijk beleid hoe wij daarmee om willen gaan richting cliënten.'

Waar werd je het meest door geraakt?

Sonja: 'Het spel is verrassend en tegelijkertijd erg herkenbaar voor de begeleiders die het spelen. Wat ik mooi vind om te zien is dat er tijdens het spelen dilemma’s en uitdagingen op tafel komen die al veel langer spelen, maar onbesproken zijn gebleven. De digitalisering is snel gegaan en heeft soms grote impact op het werk van de begeleider. Sommigen doen het er gewoon even bij, anderen worstelen echt met situaties en voelen zich machteloos.'

Wat was er nodig om dit in te gaan zetten?

Sonja: 'Vaak worden teams zich bewust van de noodzaak als het bij een client een keer mis is gegaan. Er is dan iets vervelends gebeurd op het internet. Digitale kwesties worden nu vaak achteraf opgelost. Het zou mooi zijn als er preventief door begeleiders besproken wordt hoe zij cliënten begeleiden bij de digitalisering. Maar ook een stukje bewustwording van het eigen voorbeeldgedrag en digitale vaardigheden zitten in het spel verwerkt.'

We leren het meest van alles dat er misgaat, wat ging hier mis?

Sonja: 'Pas als je samen met een team in gesprek bent wordt duidelijk welke uitdagingen er allemaal zijn ten aanzien van de digitalisering. Start dus vooral met aandacht aan het onderwerp te geven.'

Welk advies geef je aan anderen?

Sonja: 'Zorg dat je met je team in gesprek gaat over de digitalisering. Dit is een zeer breed thema dat op veel vlakken raakt aan andere thema’s als seksualiteit, zorgtechnologie, eHealth, innovatie, communicatie en leren en ontwikkelen. Het spel Slim met Media bevat allerlei dilemma’s en keuzes die hiermee te maken hebben. Zorg dat je klaar bent voor de toekomst en maak met elkaar een mediabeleid voor jouw locatie.'

Lonneke: 'Het spel is heel toegankelijk en nodigt uit tot discussie. Het is een leerzaam spel dat begeleiders aan het denken zet over het gebruiken van sociale media binnen de zorg.'

Praktische informatie visiespel Slim met Media

  • Kun je samenwerken? Ja, team werkt samen naar een visie en beleid toe door middel van het spel.
  • Domeinen kwaliteit van leven: Wonen, Gezondheid, Vrije tijd.
  • Op welk apparaat gebruik je het? Geen, het betreft een bordspel.
  • Privacy en veiligheid: Er wordt vertrouwelijk omgegaan met de informatie die tijdens de gesprekken besproken wordt.
  • Gemakkelijk te gebruiken: Het spel speel je onder leiding van een spelleider, deze zorgt ook voor een adviesrapport na afloop aan het team.
  • Gewoon waar mogelijk, speciaal als het moet: Het spel zorgt voor een visie op maat voor het team. Elk team heeft specifieke uitdagingen afhankelijk van de doelgroep; hier is in het spel rekening mee gehouden.
  • Contact: Lonneke van Woerkom (l.vanwoerkom@amerpoort.nl), Sonja Heijkamp (s.heijkamp@amerpoort.nl), info@slimmetmedia.nl

Ga naar de website Slim met Media website.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Spel

Soort kennis

Praktijkkennis

Taal

Nederlands

Organisatie / Uitgever

Amerpoort en Slim met Media

Auteur

Sonja Heijkamp & Lonneke van Woerkom

Prijs

€ 950,00