De Haardstee: zorgvuldige stappen in de Innovatie-impuls
Gepubliceerd op: 04-05-2021
Laatst bijgewerkt op: 07-10-2025
Staar je niet blind op de technologie; de hulpvraag van de cliënt staat juist centraal. Dat is volgens projectleider Krista van de Voort bij De Haardstee de sleutel tot succes bij de mogelijke inzet van zorgtechnologie. In dit artikel lees je over hun stapsgewijze aanpak.
Stress bleek het thema voor zorginhoudelijk vraagstuk
De Haardstee in Leiden biedt zorg aan mensen met een licht verstandelijke beperking en mensen met autisme. Ze wonen thuis of in een begeleid wonen project. Binnen deze doelgroep komt stress en spanning veel meer voor dan bij mensen die niet in deze doelgroep vallen. Op dit thema deed De Haardstee daarom mee aan het programma Innovatie-impuls.
Deze stress bleek een heel belangrijk onderdeel voor het vaststellen van het zorginhoudelijk vraagstuk. Vanuit het zorginhoudelijk vraagstuk is gekeken welke technologische ondersteuning hierop aansluit. De Haardstee is via een stappenplan aan de slag gegaan. Hoe zagen deze stappen eruit?
Het zorginhoudelijk vraagstuk bepalen
'De eerste stap in het proces is het bepalen van het zorginhoudelijke vraagstuk', vertelt Krista. ‘We zijn daarom gestart met een projectgroep van persoonlijk begeleiders, om vanaf de werkvloer in beeld te krijgen waar zij tegenaan lopen. Dit hebben we ook gecheckt bij de cliënten en hun naasten.
De cliënten hebben goed uitgelegd hoe dat bij hen werkt. En wat de momenten zijn die bij hen stress veroorzaken. Het bleek echt een onderwerp waaraan we een zinvolle bijdrage kunnen leveren om een cliënt meer eigen regie te geven zelf met die stress om te gaan.'
Concreet maken van het zorginhoudelijk vraagstuk
Het zorginhoudelijke vraagstuk werd: Hoe kan ik als cliënt geholpen worden beter om te gaan met spanning en stress? Deze vraag is ook voorgelegd aan de gedragswetenschappers binnen De Haardstee om zeker te weten dat het onderwerp echt aansluit bij de vragen die zij krijgen van de persoonlijk begeleiders. De gedragswetenschappers zijn de psycholoog en de orthopedagoog. ‘Dat bleek het geval. Het zou goed zijn als we daar een technologisch hulpmiddel voor konden bieden, vonden ze.'
Lees meer en Ontdek de echte gebruikersvraag.
Lijst maken van mogelijke technologieën
De lijst van beschikbare technologische hulpmiddelen op het gebied van stress bleek erg lang. Voor een presentatie is de lijst korter gemaakt. 'We wilden vooral de eerste reacties peilen. Op deze lijst stonden onder andere hulpmiddelen om stress vast te stellen of te meten. Uit de discussie die volgde, bleek dat we een hulpmiddel wilden dat onze cliënten zelf praktisch kunnen gebruiken. Een heel waardevol inzicht voor de rest van het proces.'
Als bij de start dingen toch niet zo blijken te werken als je verwacht, wil je weten bij wie je moet zijn voor antwoord op je vragen. Dit voorkomt dat de cliënt een app krijgt die niet werkt en teleurgesteld afhaakt.
Krista van de Voort, Projectleider bij De Haardstee
Meest kansrijke technologieën bepalen
Op de lijst stonden ook technologieën die de cliënt op het lichaam moet dragen. De projectgroep dacht eerst: dat willen cliënten vast niet. Daarna bedachten ze: dit moeten wij niet voor hen bedenken.
'Een paar cliënten hebben hun ervaringen gedeeld met de 2 apps waarvan we zelf dachten dat die het meest kansrijk zouden zijn.' Verder bleek internet een goed hulpmiddel om verdiepende informatie te verzamelen over de werking en praktische meerwaarde van de hulpmiddelen op de lijst. De 2 apps bleken de beste kanshebbers.
Producteigenschappen leiden tot definitieve keuze
'Onze medewerker ICT heeft meegekeken bij beide apps. Ook of technisch alles goed verliep. Dat ging goed, het vraagt vooral om stabiele wifi.'
Hoe kwamen ze toen tot hun keuze? De projectgroep wilde demo’s zien voor de product eigenschappen. En ze wilden precies weten welke contractafspraken met de leverancier konden worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:
- Hoe werkt het product precies?
- Op welke devices werkt het?
- Welke afspraken over ondersteuning kunnen worden gemaakt?
'Als bij de start dingen toch niet zo blijken te werken als je verwacht, wil je weten bij wie je moet zijn voor antwoord op je vragen. Dit voorkomt dat de cliënt een app krijgt die niet werkt en teleurgesteld afhaakt.'
Zo was de ene app te koop in de appstore en in het Engels. De tweede app was ontwikkeld door zorgorganisatie Koraal die ook een demo beschikbaar stelde. 'De tweede app sloot beter aan. Hier gingen we voor.'
De keuze is voorgelegd aan de directeur-bestuurder. Ook is een presentatie erover gegeven aan het managementteam. De ICT-afdeling en de gedragswetenschappers hebben een instructie van de demo voorgelegd gekregen. De cliëntenraad is ook geïnformeerd. 'We wilden echt iedereen snel betrekken.'
Ga naar onderdeel 2.4 in de InnovatieRoute en ontdek hoe je de type technologie kiest.
Stappenplan helpt bij keuze
Het stappenplan om de technologie te kiezen vindt Krista een aanrader. Het helpt andere zorgorganisaties die overwegen om zorgtechnologie in te zetten als bijdrage aan de kwaliteit van leven van hun cliënten. 'Tot slot kan ik aanbevelen om op basis van vooraf bedachte vragen het gesprek aan te gaan met de leverancier van de beoogde technologische oplossingen. Iedere stap die de zorgvuldigheid in je afwegingen vergroot, is er één.'
Ga naar het stappenplan ‘Hoe kies je een passende technologie’ De stappenplan is bedoeld om organisaties handvatten te bieden bij het kiezen van technologie.
Heb je vragen?
Wil je meer informatie? Neem dan contact op via de contactpagina van De Haardstee.
Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls
Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 1 en is onderdeel van de Innovatie-Route. De Innovatie-impuls 1 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. De Innovatie-impuls 1 was onderdeel van het programma Volwaardig Leven en de Innovatie-impuls 2 is onderdeel van de Toekomstagenda: Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).