Toon zoekbalkToon menu

Coronavirus

Zorg op afstand

Het is een roerige tijd. Iedereen heeft te maken met de corona-maatregelen. Fysiek contact vermijden is in vele gevallen niet mogelijk, zeker als zorgverlener of naaste. Zorg wel dat je op de hoogte blijft van de digitale mogelijkheden voor sociaal contact op afstand. Op deze pagina zetten we een aantal technologische hulpmiddelen op een rij. (Laatste update: 29 mei 2020)

Vanwege de coronacrisis zijn technologische toepassingen belangrijker dan ooit. Bijvoorbeeld om contact te houden of om te zorgen voor zinvolle dagbesteding. Welke mogelijkheden zijn er allemaal? Vilans bundelde alle waardevolle informatie over technologie in een nieuwe publicatie.

In de publicatie vind je inspiratie voor technologische toepassingen die je kunt gebruiken. Het overzicht is opgedeeld in 8 verschillende thema’s:

  1. Communiceren
  2. Zelfstandigheid
  3. Zinvolle dagindeling
  4. Informatievoorziening
  5. Kwaliteit van zorg
  6. Hygiëne en besmetting
  7. Zorg voor waardig sterven
  8. Organisatie van zorg

Welke behoeftes heb je?

Nadat je een thema kiest, krijg je een overzicht te zien met behoeftes die binnen dit thema vallen. Dit zijn uitgevraagde behoeftes die momenteel spelen tijdens de coronacrisis. Bij deze behoeftes wordt aangegeven van welke doelgroep deze afkomstig zijn (cliënten, mantelzorgers, zorgprofessionals en de zorgorganisatie).

Oplossingen

Nadat je een keuze hebt gemaakt voor een behoefte krijg je een overzicht met (technologische) oplossingen voor deze specifieke behoefte. De oplossingen zijn voorzien van een prijs en de mate waarin het product eenvoudig in gebruik te nemen is. Dit wordt per oplossing weergegeven met icoontjes.

Innovatie-impuls

Meer over succesvolle implementatie van zorgtechnologie lees je in het artikel Praktische waarde zorgtechnologie van de Innovatie-impuls. Dit is een programma dat het voor zorgverleners en cliënten makkelijker maakt om technologie toe te passen die écht waarde toevoegt.

Deel je tiptip-gehandicaptenzorg

Het Kennisplein Gehandicaptensector draagt graag een steentje bij aan landelijke kennisdeling. Welke technologische hulpmiddelen gebruik jij op de werkvloer om het contact met je collega's te stroomlijnen? En (eventueel) in het contact met cliënten?  Reageer onder dit artikel of mail naar content@kennispleingehandicaptensector.nl.


Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer