Toon zoekbalkToon menu

Coronavirus

Zorg op afstand

Ben jij op de hoogte van de digitale mogelijkheden voor sociaal contact op afstand? Op deze pagina zetten we een aantal technologische hulpmiddelen op een rij. (Laatste update: 24 augustus 2020)

Mogelijkheden van technologie tijdens de coronacrisis

Welke digitale mogelijkheden zijn er allemaal? Vilans bundelde alle waardevolle informatie over technologie in een nieuwe publicatie.

In de publicatie vind je inspiratie voor technologische toepassingen. Het overzicht is opgedeeld in 8 thema’s:

  1. Communiceren
  2. Zelfstandigheid
  3. Zinvolle dagindeling
  4. Informatievoorziening
  5. Kwaliteit van zorg
  6. Hygiëne en besmetting
  7. Zorg voor waardig sterven
  8. Organisatie van zorg

Welke behoeftes heb je?

Als je een thema kiest, zie je een overzicht met behoeftes die binnen dit thema vallen. Daarbij lees je van welke doelgroep deze behoeftes afkomstig zijn: cliënten, mantelzorgers, zorgprofessionals of zorgorganisaties.
tip-gehandicaptenzorg
Bekijk ook deze tools voor begeleiders: Elf keer technologie toegankelijk maken.

Innovatie-impuls

Meer over succesvolle implementatie van zorgtechnologie lees je in het artikel Praktische waarde zorgtechnologie van de Innovatie-impuls. Dit is een programma dat het voor zorgverleners en cliënten makkelijker maakt om technologie toe te passen die echt waarde toevoegt.


Podcast

Hoe kan digitale ondersteuning mensen met een VB helpen?

Even appen of videobellen met cliënten gebeurt steeds vaker. Begeleiden op afstand heeft de laatste jaren in de gehandicaptenzorg een grote vlucht genomen. In de nieuwe aflevering van de podcastserie van kenniscentrum Klik spreekt orthopedagoog Lot de Swart met Sander van den Berg en Rianne Dekker van zorgorganisatie Philadelphia over hun ervaringen met DigiContact. Ook bellen ze met een gebruiker van deze ondersteuning op afstand.

Ga direct naar de podcast
Lees meer


Deel je tip

Het Kennisplein Gehandicaptensector draagt graag een steentje bij aan landelijke kennisdeling. Welke technologische hulpmiddelen gebruik jij op de werkvloer om het contact met je collega's te stroomlijnen? En (eventueel) in het contact met cliënten? Reageer onder dit artikel of mail naar content@kennispleingehandicaptensector.nl.

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.