Toon zoekbalkToon menu

Leefstijl

Ervaringsdeskundigheid waardevol bij terugdringen van roken

‘Iedereen weet wel dat roken slecht is, het heeft geen zin dat nog eens te benadrukken. Een benadering zonder oordeel met aandacht voor de eigen ervaring vonden we belangrijk.’ Aan het woord is Bas Bijl, programmamanager bij ’s Heeren Loo.

Zorggroep ’s Heeren Loo was deelnemer aan het project Gezonde Omgeving, dat roken bij mensen met een licht verstandelijke beperking wilde terugdringen. Christien van ’t Hof, vaktherapeut en projectleider: ‘De inzet van ervaringsdeskundigheid was echt de meerwaarde van dit project.’
 
‘Alles wat met een gezonde leefstijl te maken heeft, staat hoog op de agenda, ook bij ons,’ aldus Bas. ‘Maar hoe pak je dat aan? Een belerende toon werkt niet.’

Meerwaarde van ervaringsdeskundigheid

Gezonde Omgeving

Het project Gezonde Omgeving maakte gebruik van de ervaringsdeskundigheid van ouders, het vergroten van de motiverende gesprekstechnieken bij begeleiders, het betrekken van het netwerk en het versterken van de ketensamenwerking.
In de projectgroep deden ook een begeleider en een ervaringsdeskundige mee. Vooral dat laatste is erg waardevol, vindt Christien. ‘De combinatie van ervaringsdeskundigheid en getrainde begeleiders is echt de kracht van dit project. En het is fantastisch om te zien hoe een kwetsbare vrouw helemaal opbloeit alleen omdat ze serieus wordt genomen.’

Zelf meedenken

Bij mensen met een licht verstandelijke beperking gaan dingen niet vanzelf. ‘Dat moeten we ons steeds opnieuw realiseren’, zegt Christien. ‘In onze maatschappij is alles voorhanden. Je hebt veel discipline en denkkracht nodig om de juiste keuzes te maken en dat is nou net waar het deze groep aan ontbreekt. Daarom is het zo belangrijk dat zij zelf met ons meedenken over wat wél werkt. Dat maakt de kans van slagen vele malen groter. Want wij kunnen wel van alles verzinnen, maar in de praktijk loopt het toch vaak anders.’

Samenwerken met het netwerk

Christien: ‘Alles begint natuurlijk met de vraag: hoe bereik je je doelgroep? Wie zijn die mensen die we in onze samenleving niet of moeilijk bereiken, die folders niet lezen en die zich aangevallen voelen als iemand in hun omgeving vraagt waar ze mee bezig zijn?’

Alles begint natuurlijk met de vraag: hoe bereik je je doelgroep?

‘Daarom willen we samenwerken met mensen die veel met deze groep te maken hebben, zoals huisartsen en verloskundigen. Hoe herkennen zij iemand met LVB in hun wachtkamer? Hoe gaan ze daarmee om?’
 
Lees het hele interview met Bas en Christien op vilans.nl.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer