De lijst screent kort gezegd hoe het gaat met het kind. De signaleringslijst is geen diagnostisch instrument, maar de uitkomsten helpen bij het bepalen welke ondersteuning nodig is.
Wie vult de Signaleringslijst Kind met hersenletsel in?
De lijst dient ingevuld te worden door iemand die goed weet hoe een kind van een bepaalde leeftijd hoort te functioneren. Dit kan bijvoorbeeld een intern begeleider of leerkracht in het basisonderwijs zijn, een mentor in het voortgezet onderwijs (eventueel samen met de ouders), een ambulant begeleider, een psycholoog, pedagoog, kinderneuroloog of revalidatiearts.
Download de Signaleringslijst (2008, pdf)
Meer lezen over de signaleringslijst?
- Van Heugten, C., Rasquin, S., Winkens, I., & Ritzen, W. (2009). De Brain Injury-Alert: een signaleringsinstrument voor de onzichtbare gevolgen van verworven hersenletsel bij kinderen en jongeren. Revalidata (pdf).
- Ritzen, W., Winkens, I., Van Heugten, C., & Rasquin, S. (2011). Brain Injury Alert! Problemen bij kinderen met hersenletsel signaleren (pdf). Jeugdgezondheidszorg Actueel.