Home Thema's Probleemgedrag Leren Meer leren Verder komen door stil te staan

Probleemgedrag

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Praktijkverhalen

Onderzoek

Nieuws

Probleemgedrag

Boek: Door stil te staan kom je verder - Een andere kijk op probleemgedrag

Gedrag van cliënten wordt gemakkelijk als ‘probleemgedrag’ gezien. Maar wat is de achtergrond van dit gedrag?

Door stil te staan kom je verder - probleemgedragMisschien vinden deze cliënten soms niet de juiste woorden of durven ze zich niet uit te spreken als ze problemen hebben. Om toch de aandacht te krijgen die ze nodig hebben, uiten zij zich op een eigen manier, die dikwijls niet herkend wordt.

Zijn wij zelf één van de oorzaken?

Auteur Geert Bettinger (trainer en coach): 'Een belangrijke vraag die we moeten beantwoorden is: "Zijn wij door ons gedrag één van de oorzaken waardoor een cliënt signalen gaat, zelfs móet, uitzenden?" Daar komt bij dat als de betekenis niet duidelijk is, hoe kunnen we dan iemand goed helpen? Als we dit gedrag gaan zien als een signaal, zullen we moeite moeten doen hem te begrijpen. Indien we de betekenis hiervan kunnen duiden, kunnen we ook helpen.'

Download het boek op de website van uitgeverij SWP

Lees meer over probleemgedrag

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer