Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Dit vinden cliënten belangrijk: een band kunnen opbouwen

Gepubliceerd op: 03-10-2023

Wisselende begeleiders. Veel cliënten en ervaringsdeskundigen geven aan dat knap lastig te vinden. Daarom is een aantrekkelijke werkcultuur in jouw organisatie belangrijk. Zodat werknemers langer in dienst blijven. Lees de inzichten en wat jij kunt doen.

Ervaringsdeskundige Sagar vertelt in de video ‘Sagar over 1001 begeleiders’ zijn indrukken over wisselingen. Hij vertelt: ‘We bouwen iets op of we willen of niet. Afscheid nemen, o, je bent al weg. Er is alweer een nieuwe. Voorstellen, afweging maken of ik mijn ziel blootleg, opbouwen. Afscheid nemen, ja, je hebt het me al verteld. Dag, dag ik ben vereerd dat je aan me dacht. Misschien ga ik je zelfs missen. Er is alweer een nieuwe. Het doet iets met je vertrouwen, dat wel.’

YouTube video thumbnail

‘Als cliënt heb je een lange adem, maar het houdt ergens op’

Ervaringsdeskundige Michelle vertelt in haar verhaal ‘Zeg het me eerlijk als je mijn woede lastig vindt’: ‘Ik vind dat er nog steeds veel wisselingen zijn in het team van begeleiders. Dat wil ik dan ook aan zorgorganisaties meegeven. Probeer zoveel mogelijk wisselingen te voorkomen. Want als cliënt heb je een lange adem, maar het houdt ook ergens op. Neem ook bewoners mee in sollicitatierondes. Een bewoner kan vertellen wat hij belangrijk vindt in een nieuwe begeleider. En wat hij juist wel of niet moet doen. Een mening van een bewoner is net zo belangrijk als degene die de sollicitatie afneemt.’

Zorg voor een goede werkcultuur

Maar hoe zorg je voor een goede werkcultuur? Uit het project Begeleiding à la carte is gebleken dat een aantal kenmerken hierin belangrijk zijn. Namelijk: 
 

  1. Tijd en middelen om te kunnen reflecteren.
  2. Werken met een visie waar je achter staat. 
  3. Zeggenschap over je werk.
  4. Een helpende cultuur voor omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. 
  5. Invloed op onderzoek, beleid en toepassing van beleid. 

 Ga eens over de kenmerken in gesprek met jouw leidinggevende en collega’s. Kijk samen wat jullie kunnen doen voor het verbeteren van de werkcultuur. Hieronder geven we per element inspiratie en tips.

 

  • Hoe ziet goede zorg eruit? En hoe verwerk je hierin de mening van cliënten? Daarvoor kun je aan de slag met het visiespel van Gemiva-SVG Groep. 
  • Zorgorganisatie Driestroom werkt met het Alledaags Geluksmodel. Projectleider Sascha van Stoffelen: ‘Het Alledaags Geluksmodel werkt voor onze medewerkers als kompas. Het komt voort uit onderzoek onder bewoners en naasten. Naar wat werkt bij een betekenisvol en betrokken leven. Zo zijn ondersteuners altijd aan de slag met dingen die daaraan bijdragen.’ Meer weten? Bekijk het artikel Alledaags Geluksmodel: ‘Een gelukkig leven is de focus.
  • Hoe goed een gezamenlijke visie werkt, ontdekte stichting BONT. Ze hebben zelfs een wachtlijst voor begeleiders. Lees het artikel Wij hebben een wachtlijst voor begeleiders. Of beluister de podcast met Floor Brouwer (oprichtster), Robin (Begeleider), Olav (jongere) en Francis (moeder van Olav
  • Bij WonenPlus sluiten begeleiders goed aan bij behoeftes van bewoners. De kunst is om als management ook aan te sluiten bij behoeftes van professionals op de werkvloer. Lees het artikel ‘Zorgbestuurder Wil Linssen over het grote geheim achter WonenPlus’.
  • Als je veel moet verantwoorden, kom je niet toe aan het echte werk. Dat heeft veel invloed op de motivatie van medewerkers. Bekijk daarom het themadossier ‘Verminder regeldruk’.
  • In de gehandicaptenzorg kan je veel werkstress ervaren. Bijvoorbeeld doordat er te weinig collega's zijn. Toch is het belangrijk om ook af en toe onbereikbaar te zijn. Door rust te nemen, kun je daarna juist weer je werk beter doen. Bekijk daarvoor de brochure 'Recht op onbereikbaarheid’ van de FNV. 
  • Triple-C is een methode om goed om te kunnen gaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. Daarin is juist ook veel aandacht voor de werkcultuur en de visie. Toepassing van Triple-C lukt namelijk niet goed, als je niet stilstaat bij het ‘Waarom doen we wat we doen’. Dat begint met onderzoeken welke visie en waarden er achter gewoontes in jouw organisatie zitten.
  • Bij moeilijk verstaanbaar gedrag bestaat al snel de neiging om dat te willen beheersen. Zo kun je als organisatie in een negatieve spiraal terechtkomen. Lees het artikel ‘Hoe kom je van beheers- tot leercultuur bij moeilijk verstaanbaar gedrag’. 
  • Bij Ela proberen ze zo normaal mogelijk om te gaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. Begeleiders van Ela blijven er op zo'n moment bij. Dit door te praten en grenzen aan te geven als dat nodig is. Zodat je daarna weer gewoon verder kan. Lees het artikel ‘onvoorwaardelijke nabijheid’. 
  • Wil je als organisatie de cliënt vooropstellen? Dan is het juist belangrijk om oog te houden voor het welzijn van de medewerker. Bijvoorbeeld met de stoplichtmethode. Lees het artikel ‘Reflecteren bij moeilijk verstaanbaar gedrag’. 
  • Soms kan iemand van buiten, net wat makkelijker zien wat er anders moet. Lees het artikel ‘Verder komen bij moeilijk verstaanbaar gedrag: ‘Die frisse blik helpt
  • Cliënten en naasten betrekken bij beleid. Daar wordt de zorg beter van. Voor medewerkers wordt een organisatie daardoor aantrekkelijker om te werken. Bekijk de wegwijzer ‘Betrekken van cliënten en familie bij beleidsontwikkeling'. Nog een tip: Heb je een bijeenkomst waar ook cliënten bij zijn? Maak dan een beeldverslag. 
  • De Berkelhof leidt hun medewerkers op om zorghandelingen zelf uit te kunnen voeren. Zodat hun cliënten met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) niet met zoveel verschillende hulpverleners te maken hebben. Volgens bestuurder Susanne Krisse helpt het dat zij een kleine organisatie zijn. Medewerkers hebben daardoor invloed op het beleid. Lees het artikel ‘Een passende dagbesteding voor mensen met EMB’.

Deel deze pagina via: