Naar hoofdinhoud Naar footer

Aanpak Dit vind ik ervan!

Gepubliceerd op: 11-08-2020

Kennisproducten Dit vind ik ervan! en Ik toon zijn erkende instrumenten voor cliëntervaringsonderzoek. Hierin praat je als begeleider met je cliënt over wat hij/zij belangrijk vindt. Dit wordtaangevuld met videobeelden.

YouTube video thumbnail

AanpakDit vind ik ervan! wordt gebruikt om de ervaringen van cliënten te meten als onderdeel van het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. ​De bedoeling van Dit vind ik ervan! is om de ervaringen van cliënten te gebruiken voor het ontwikkelen van passende zorg. Bij deze methode gaat een begeleider, die hiervoor training heeft gekregen, in gesprek met zijn of haar cliënt. Dit gebeurt op een manier die bij de cliënt past, bijvoorbeeld met een geïllustreerd setje kaarten. De cliënt kan zo zijn of haar ervaring vertellen, en de begeleider kan die informatie gebruiken om beter zorg op maat aan te bieden.

De aanpak is in 2013 ontwikkeld door Cordaan, Philadelphia en Siza. Deze drie zorgorganisaties wilden cliëntervaringsonderzoek doen op een manier waarin er ruimte is voor een gesprek. Ze willen dat er ruimte is waarin een cliënt vertelt wat hij/zij belangrijk vindt en wat er bij de cliënt past. Deze denkwijze is uitgegroeid tot een zelfstandige aanpak, onder leiding van Philadelphia, Siza, 's Heeren Loo, Middin en Gemiva.

Variant Ik toon

Cliënten die met gebaren communiceren kunnen gebruik maken van methode Ik toon. Zij laten met gebaren zien wat zij belangrijk vinden. Ze vertellen wat zij prettig en onprettig vinden in de zorg- en dienstverlening. Maar hoe werkt deze aanpak? 

  • Een cliënt wordt gefilmd in een situatie en deelt zijn/haar ervaring. 
  • Wat er wordt gefilmd wordt bepaald in een gesprek tussen de begeleider en verwant van een cliënt.
  • In een gesprek wordt aan de hand van tien Dit vind ik ervan! thema's bekeken wat belangrijk is om te onderzoeken bij een cliënt.

Wat vindt een cliënt belangrijk en hoe kunnen we de zorg- en dienstverlening verbeteren? Ik toon versterkt de onderzoekende houding van begeleiders en hun naasten. Op basis van de filmbeelden zien ze wat een cliënt nodig heeft.

Casus 

"Wanneer er tijdens de dialoog wordt gesproken over wensen", zegt de broer van Ben. "Ik vind het jammer dat ik niet vaker kan komen". Ben straalt wanneer zijn broer op visite is. Zijn broer moet er zelfs een traantje om laten. Onlangs is opgemerkt dat Ben het erg leuk vindt om zichzelf terug te zien op film. Hierdoor ontstaat het idee om eens te kijken of Skypen iets is voor Ben. Diezelfde avond wordt er via Skype-verbinding gemaakt tussen Ben en zijn broer. Het blijkt een schot in de roos. Ben begint te stralen en geniet volop. De broer praat tegen Ben en trekt zo nu en dan een gekke bek of verdwijnt even uit beeld om vervolgens weer in beeld te komen. Ben vindt het allemaal fantastisch! Het allermooist is het als broer met zijn hele gezin in beeld komt. Ben en zijn broer doen het nu vaker en genieten van deze momenten.

Onderbouwing bruikbaarheid website

Practice based. Kennis op basis van ervaringen in de praktijk.

Beoordeling:
Er wordt sinds 2016 onderzoek gedaan vanuit de VU naar de kwaliteit en werking van 'Dit vind ik ervan!' Het is opgenomen in de waaier van cliëntervaringsinstrumenten van de VGN. Bron: platformditvindikervan.nl 

Deze tool is een onderdeel van Leidraad EMB in het vizier. Leidraad EMB in het vizier hoort bij het onderzoeksprogramma Gewoon Bijzonder.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Methode

Soort kennis

Ervaringskennis

Taal

Nederlands

Programma's / projecten

Gewoon Bijzonder