Naar hoofdinhoud Naar footer

Nachtzorg bij ’s Heeren Loo

’s Heeren Loo heeft de nieuwste generatie uitluistersystemen. Ook hebben ze de nachtzorg zelf op een aantal plaatsen op een nieuwe manier georganiseerd. Kees Erends: ‘Op elke vier, vijf woningen is ’s nachts dan een begeleider uit het cluster aanwezig. Die gaat naar een cliënt toe als er een melding binnenkomt bij de centrale. ‘Deze begeleider kent de cliënten. Dit scheelt een hoop overdrachtswerk. Zo leveren we ook ’s nachts goede zorg.'

Drs. Kees Erends is sinds 2012 verantwoordelijk voor alle cliëntenzorg en onderwijs van ’s Heeren Loo en vertelt hoe de nachtzorg bij 's Heeren Loo is geregeld. 'Ook bij ’s Heeren Loo is er veel aandacht voor de nachtzorg. Domotica en eHealth zijn nu een jaar of 13 uitgebreid in gebruik en hebben de directe zorg sterk verbeterd.'

Dit zijn de verbeteringen 

  • Er zijn minder vrijheidsbeperkende middelen zoals Zweedse banden nodig.
  • Er is meer informatie beschikbaar waarmee de zorg overdag verbetert: het is nu bekend of cliënten zichzelf ’s nachts slaan.
  • De acute zorg is erop vooruitgegaan. Nu krijg je ondersteuning

Erends begrijpt de zorgen van ouders wel. ‘Als ik een broer met een beperking zou hebben die met vijf anderen alleen in een woning op een zorgpark zou slapen, dan zouden ze mij ook heel goed moeten uitleggen dat dat verantwoord is. En het goede nieuws is: dat kúnnen we uitleggen. We zien bij ons dat cliënten, verwanten en medewerkers over het algemeen heel tevreden zijn met de nachtzorg.’

Domotica vervangt de zorg niet

Dat komt volgens Erends omdat de nachtzorg gebaseerd is op twee uitgangspunten. Allereerst dat domotica de zorg niet vervangt. Uitluistersystemen helpen om zorg gericht in te zetten. En daarnaast dat de nacht bedoeld is om te slapen. ‘Zo fijn is het niet voor cliënten als er om de zoveel tijd iemand met een lamp binnenkomt om te kijken of het allemaal goed met je is.’

Deel deze pagina via: