Naar hoofdinhoud Naar footer

Communicatie bij een auditieve beperking

Laatst bijgewerkt op: 29-09-2025

Gehoorverlies betekent niet voor iedereen exact hetzelfde. Bovendien heeft gehoorverlies ook invloed op de communicatie. Communicatie goed afstemmen op de cliënt is dus erg belangrijk. Op die manier kun je conflicten voorkomen die ontstaan doordat een cliënt de ander niet goed verstaat of begrijpt.

Communicatie

Een hoortoestel is geen nieuw oor. Een hoortoestel is een hulpmiddel om geluiden beter te horen en spraak beter te verstaan. Een slechthorende met een hoortoestel blijft slechthorend. Hou hier rekening mee in de communicatie. Praat rustig en duidelijk, hard praten is niet prettig. Zoveel mogelijk een-op-een in een rustige ruimte. Beperk achtergrondrumoer en praat om de beurt. Controleer eventueel of de hoorhulpmiddelen aanstaan. Ook met een hoortoestel blijft het belangrijk om gesproken taal te ondersteunen met bijvoorbeeld mimiek, expressie, lichaamshouding, gebaren, foto's, pictogrammen, tekst, voorwerpen en tekeningen. Check daarna ook of de ander je begrepen heeft.

Aankleding van de ruimte

Een goede akoestiek kan een slechthorende helpen om beter te verstaan. Het zorgt voor meer rust in het hoofd en het luisteren zal ook minder energie kosten. Akoestiek gaat over hoe het geluid in een ruimte hoorbaar is en hoe het zich verspreidt. Een ruimte met veel nagalm is zeker voor een slechthorende niet prettig. Gladde oppervlakten zorgen voor nagalm (denk bijvoorbeeld aan een badkamer). Akoestiek verbeteren kan door zachte en ruwe materialen, bijvoorbeeld tapijt en gordijnen. Denk daarnaast aan goed licht: Het helpt als je gezicht goed te zien is als je tegen een cliënt praat. Als een persoon tegen het licht inkijkt is het gezicht van de gesprekspartner niet goed te zien.

Wil je na deze informatie nog meer weten over communicatie met een slechthorende? Neem contact op met een logopedist of communicatiedeskundige, bijvoorbeeld op je eigen werkplek of bij een audiologisch centrum.