Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 april Handreiking zorgaanbieders 'Kwaliteit voor de cliënt transparant'

Verstandelijke beperking

Handreiking zorgaanbieders 'Kwaliteit voor de cliënt transparant' // 09/04/2018

'Hoe kunnen we klanten en hun naasten beter helpen een keuze te maken voor een zorgaanbieder?' Zilveren Kruis Zorgkantoor en tien zorgorganisaties gingen aan de hand van deze vraag in gesprek met honderd cliënten en vertegenwoordigers. Dit resulteerde in een handreiking 'Kwaliteit voor de cliënt transparant.' 

handreiking-zorgaanbieders-zilverenkruis-gehandicaptenzorg

Hierin lees je hoe zorgorganisaties op het juiste moment, langs de juiste weg, juiste informatie verstrekken. Op deze manier moeten cliënten, naasten en begeleiders hun weg naar passende zorg vinden.

handreiking-zorgaanbieders-kwaliteit-kwaliteitskader

Handreiking

De handreiking bestaat uit drie delen: 

  1. Een wat-analyse: hierin staat beschreven wat cliënten willen weten om een keuze voor passende zorg te maken. (Hiervoor zijn 100 cliënten en vertegenwoordigers uit verschillende cliëntgroepen geïnterviewd).
  2. Levenspaden die laten zien op welke momenten cliënten en hun naasten behoefte hebben aan welke informatie
  3. Praktische tips voor als je als zorgaanbieder wil weten waar je rekening mee moet houden bij het informeren van cliënten of vertegenwoordigers

Informatiebehoeften

Cliënten en/of hun vertegenwoordigers hebben uiteenlopende vragen over hoe het wonen in zijn werk gaat via of bij een zorgaanbieder. Zo bleek uit de interviews dat zowel cliënten als vertegenwoordigers interesse hebben in informatie over:

  • woonruimte
  • faciliteiten
  • onderlinge sfeer tussen de bewoners

Ben je benieuwd wat de achterliggende informatiebehoefte is bij de meest genoemde thema's per cliëntgroep? Download de bijlage (PDF).

achterliggende-informatie-clientgroep

Ernstig meervoudige beperkingen

In de handreiking staat per cliëntgroep beschreven welke vragen er spelen. Hieronder staan een aantal vragen die een rol spelen bij mensen met ernstig meervoudige beperkingen:

  • In wat voor soort woningen wonen cliënten bij jullie? En wat is de kwaliteit daarvan? Hoe ziet het eruit? Denk aan grootte kamer, eigen sanitair. Zijn er ook ruimtes gemeenschappelijk?
  • Hebben de woningen of locaties een huiselijke sfeer?
  • Hoe is de inrichting van gemeenschappelijke ruimtes? En hoe druk is het daar? (Denk bijv. aan veel/weinig mensen, veel/weinig geluiden.)
  • Is er een wachtlijst voor deze woning en hoe lang is die?

Bron: Zilveren Kruis

Meer informatie

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Handreiking