Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaringsleren over 1001 begeleiders

Gepubliceerd op: 18-09-2024

Wil je zelf, samen je team of met studenten meer inzicht krijgen in de leefwereld van mensen met een beperking of de naaste van iemand met een beperking? Ervaringsleren draait om het zelf ervaren en te reflecteren op die ervaring. Door bijvoorbeeld films te kijken en opdrachten te doen, kom je een beetje dichter bij de werkelijkheid van de ander. Even kruip je in de huid van die ander. Dit gaat verder dan alleen theorie. Het is een actieve manier van leren die je helpt om meer bewust te worden van je eigen houding en de rol die je inneemt in de samenwerking met mensen met een beperking en hun naasten.

De opdrachten kun je zowel zelfstandig doen als samen met je team, collega’s of studiegenoten. Kies je ervoor om dit samen te doen? Neem dan de tijd om open en eerlijk je ervaringen te delen en daarop te reflecteren. Wissel met elkaar uit welke inzichten je hebt opgedaan en wat deze betekenen voor jouw professionele ontwikkeling en hoe je dit kunt inzetten in je werk samen met anderen.   

Thema 1001 begeleiders 

Ieder mens heeft behoefte aan contact, veiligheid, erkenning en waardering. Vaak zijn 1001 mensen betrokken bij mensen met een beperking.  Mensen met een beperking en hun naasten krijgen in hun leven met veel verschillende professionals te maken. Ieder met hun eigen aanpak en stijl.  

Iedere keer opnieuw moet dit contact worden opgebouwd. Hoe is het om steeds opnieuw contact te moeten maken en vertrouwen te krijgen? En wat kunnen we als zorgprofessionals daarvan leren? Daar gaan we met dit thema op in. 

Vanuit de cliënt & naaste bekeken: 

Bekijk de korte film waarin naaste Khadija centraal staat: 

Opdracht:  

De film vertelt over de ervaringen in het omgaan met de professionals die een rol spelen in het leven van haar dochter Soumaya.    

  • Schrijf een brief aan Khadija (of een familielid waar jij na het zien van de film aan moet denken), waarin jij jouw ervaringen en gedachten deelt rondom begeleiders.  
  • Wat heb jij meegemaakt? Wat zou jij graag willen vertellen?  
  • Overweeg de brief te sturen (bespreek dit eventueel met de anderen).   
  • Wat is er volgens jou nodig om het contact tussen zorgprofessionals en de naasten prettig te laten verlopen?   

Bekijk de korte film waarin Sagar vertelt wat 1001 begeleiders voor hem betekent:

Opdracht:  

  • Wat roept het thema 1001 begeleiders bij jou op?  
  • We stellen je een vraag en je mag tekenen of schrijven, wat je fijner vindt.   
  • Maak drie keer de volgende zin af:  
  • Voor degenen die niet zelf begeleiding krijgen:  
    “Als ik begeleiding zou krijgen, dan zou het me raken als een begeleider…. “ (positief en negatief)  
    Voor degenen die wel begeleiding krijgen:  
    “Het raakt me als een begeleider…. “ (positief en negatief)   
  • Wat valt je op?  
  • Welk inzicht neem je mee? 

 Bekijk de theatrale lezing:

Opdracht:  

  • Wat is er volgens jou nodig om het contact tussen professionals en naasten prettig te laten verlopen?  
  • Ken je een voorbeeld uit je omgeving? Wat valt daarbij op? 
  • Denk na over de antwoorden en bespreek ze eventueel met anderen.    

 
Vanuit het perspectief van de professional:  

Bekijk en beluister de theatrale lezing:

Opdracht: 

Schrijf de naam op van iemand die je mist: een persoon met een beperking, een naaste, een begeleider of een collega die vertrokken is. Maak een ‘woordweb’ en zet die naam in het midden:  

  • Hoe is degene vertrokken?  
  • Wat doet dat met jou?  
  • Wat voor indruk heeft diegene achtergelaten?  
  • Waarom is hij of zij een waardevolle passant?  
  • Hoe ga je om met het regelmatige komen en gaan?  
  • Waarom wil je dat mensen zich wel of niet aan je hechten?  
  • Hoe vond je het om deze oefening te doen? 
  • Wat blijft je het meest bij?  

‘Wat ga jij anders doen?’  

Na het leren van je ervaring en erover nadenken, kun je opschrijven wat je van plan bent te doen. Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen. Als je de opdrachten samen met je team hebt gedaan, sta je stil bij wat jij anders van plan bent te gaan doen, maar ook wat jullie als team mogelijk anders gaan doen.  

Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt.  

 Stel je daarbij de volgende vragen:    

  • Is er iets dat ik anders wil doen?     
  • Willen wij iets samen anders aanpakken?     
  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?     
  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?     

Naast het thema 1001 begeleiders zijn er nog andere thema's binnen ervaringsleren:

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is onderdeel van Begeleiding à la carte 2. Begeleiding à la carte 2 wordt uitgevoerd door kennisorganisatie Vilans en is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van VWS. Het programma is op 1 maart 2023 gestart en loopt 3 jaar. Lees meer over Begeleiding à la carte.

Downloads

Deel deze pagina via:

Taal

Nederlands