Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaringsleren over communicatie

Gepubliceerd op: 18-09-2024

Wil je zelf, samen je team of met studenten meer inzicht krijgen in de leefwereld van mensen met een beperking of de naaste van iemand met een beperking? Ervaringsleren draait om het zelf ervaren en te reflecteren op die ervaring. Door bijvoorbeeld films te kijken en opdrachten te doen, Kom je een beetje dichter bij de werkelijkheid van de ander. Even kruip je in de huid van die ander. Dit gaat verder dan alleen theorie. Het is een actieve manier van leren die je helpt om meer bewust te worden van je eigen houding en de rol die je inneemt in de samenwerking met mensen met een beperking en hun naasten.

De opdrachten kun je zowel zelfstandig doen als samen met je team, collega’s of studiegenoten. Kies je ervoor om dit samen te doen? Neem dan de tijd om open en eerlijk je ervaringen te delen en daarop te reflecteren. Wissel met elkaar uit welke inzichten je hebt opgedaan en wat deze betekenen voor jouw professionele ontwikkeling en hoe je dit kunt inzetten in je werk samen met anderen.   

Thema Communicatie 

Alles is communicatie. Zelfs als je geen woorden gebruikt, spreekt je lichaam. Onbewust vullen we voor anderen in wat zij bedoelen. En die ander doet dat ook bij jou. Hoe kunnen we elkaar écht begrijpen en beter aansluiten bij de ander? Daar gaan we met dit leerzame thema verder op in. 

Vanuit de cliënt & naaste bekeken: 

Bekijk de korte film waarin naasten Lia en Lotte centraal staan:

YouTube video thumbnail

Opdracht:  

Neem alvast een persoon in gedachten met wie communiceren voor jou soms een uitdaging is. Geef jezelf vervolgens antwoord op de volgende vragen:               

  • Hoe communiceren jullie?    
  • Hoe raakt jou dat? 

Bekijk de korte film met Lia en Lotte.   

  • Schrijf je eerste gedachten over de film op.  
  • Wat inspireert je in de communicatie van Lia en Lotte en wat lijkt je een uitdaging?  
  • Wanneer je deze oefening met anderen doet, deel met elkaar wat je hebt opgeschreven.  
  • Denk nog eens aan een persoon en bedenk wat je de komende tijd graag zou willen proberen, nu je de film hebt gezien en de ervaringen van anderen hebt gehoord.  

Bekijk de korte film waarin Milan vertelt wat communicatie voor hem betekent:

YouTube video thumbnail

 Opdracht: 

  • Wat betekent communicatie voor jou? 
  • Hoe gebruik je non-verbale communicatie? 
  • Schrijf een voorbeeld op 
  • Wat voel je als de ander niet begrijpt wat jij bedoelt?  
  • Op welke manier word je het liefst benaderd door de ander?   
  • Wissel eventueel met elkaar andere voorbeelden uit het dagelijks leven uit 
  • Wat valt je op?  
  • Welk inzicht neem je mee? 

Bekijk en beluister de theatrale lezing:

YouTube video thumbnail

Opdracht:  

Denk na over de lezing aan de hand van de volgende zinnen:    

  • Woorden doen ertoe    
  • Is het te leren, goed communiceren?    
  • Hoe gaat het met jou?   
  • Ik hou van jou, ik hou van jou, ik hou van jou, ik hou van jou    

Kies welke zin jou inspireert over communicatie en schrijf voor jezelf op aan welke herinnering je moet denken. Wanneer je deze oefening met anderen doet, vertel elkaar je herinnering.  

Wat valt je op?  

Vanuit de professional bekeken:  

Bekijk en beluister de theatrale lezing:

YouTube video thumbnail

Opdracht: 

Vul de volgende zinnen aan:  

  • Wat voelde je in je buik? Ik voelde in mijn buik….  
  • Wat raakte je in je hart? Mijn hart werd geraakt door….  
  • Wat dacht je in je hoofd? Mijn hoofd dacht aan…  
  • Wat willen je handen doen? Mijn handen willen heel graag…..  

Als je deze oefening met meer mensen doet, wissel je ervaringen uit.  

  • Wat verrast je? 
  • Wat haal je uit deze oefening? 

‘Wat ga jij anders doen?’  

Na het leren van je ervaring en erover nadenken, kun je opschrijven wat je van plan bent te doen. Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen. Als je de opdrachten samen met je team hebt gedaan, sta je stil bij wat jij anders van plan bent te gaan doen, maar ook wat jullie als team mogelijk anders gaan doen.  

Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt.  

 Stel je daarbij de volgende vragen:    

  • Is er iets dat ik anders wil doen?     
  • Willen wij iets samen anders aanpakken?     
  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?     
  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?     

Naast het thema communicatie zijn er nog andere thema's binnen ervaringsleren:

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is onderdeel van Begeleiding à la carte 2. Begeleiding à la carte 2 wordt uitgevoerd door kennisorganisatie Vilans en is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van VWS. Het programma is op 1 maart 2023 gestart en loopt 3 jaar. Lees meer over Begeleiding à la carte.

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Verslag

Soort kennis

Ervaring

Taal

Nederlands