Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaringssymposium - Thema Communicatie

Gepubliceerd op: 21-04-2021

Tijdens het online symposium Ervaringsleren op 17 maart 2021 stond het thema ‘communicatie’ centraal. Ervaringsdeskundigen kozen dit onderwerp omdat communiceren de rode draad vormt in de begeleiding. Communicatie met en zonder woorden is heel belangrijk.

Deelnemers aan het symposium deelden hun ervaringen na het bekijken van een korte film, een theatrale lezing en een ervaringsopdracht. Wil je het nog eens terugkijken of was je er niet bij? Bekijk dan de film en het theaterstuk via deze pagina. Ook de ervaringsopdrachten kun je hier uitvoeren en verder brengen in je organisatie.

Bekijk en ervaar het zelf!

Kunstenaar Jan Hoek, regisseur Gwen Pol en theatermakers Vera Ketelaars en Anne Gehring maakten een film over de ervaringen van ervaringsdeskundigen met communicatie. Basis voor de film zijn interviews met ervaringsdeskundigen. In de film over ervaringsdeskundige Milan Dorreboom zie je hoe hij het vindt als er niet op een gelijkwaardige manier met je wordt gecommuniceerd. De film belicht het gezichtspunt van de cliënt.

YouTube video thumbnail

Maak na het zien van de film de volgende zinnen af:

  • Ik voelde in mijn buik …
  • Mijn hart werd geraakt door …
  • Mijn hoofd dacht aan …
  • Mijn handen willen heel graag …

Bekijk het theaterstuk

Theatermakers Anne Gehring en Vera Ketelaars van Art Partner verwerkten de dingen die hen raakten tijdens interviews over communicatie met ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals, naasten en andere betrokkenen tot een Theatrale lezing. De lezing belicht het gezichtspunt van de zorgverlener. Met de lezing belichten de makers wederzijds leren en je verplaatsen in zowel cliënt, naaste als professional.

YouTube video thumbnail

Vragen die jij jezelf kunt stellen na het zien van de lezing:

  • Hoe ervaar jij het? Hoe is het voor jou?
  • Welke emoties ervaar je?
  • Welke zintuigen zijn voor jou belangrijk in het ervaringsleren?

Samen reflecteren en met elkaar leren

De kracht van ervaringsleren zit in ervaren, daarvan leren en daarop reflecteren. Dat betekent terugkijken en nadenken over jouw ervaring. Doe dat alleen of vergelijk jouw ervaringen met de ervaringen van anderen waarmee je werkt of woont. Stel je daarbij vragen als:

  • Wat voelde ik tijdens de opdrachten, wat deed die ervaring met me?
  • Voelden anderen hetzelfde of iets heel anders? Hoe komt dat?
  • Wat kan ik alleen of kunnen wij samen met die ervaring doen in ons werk of leven?

Samen leren en ervaringen uitwisselen draagt bij aan het succes van ervaringsleren. Zo zorgt ervaringsleren voor verandering in leven en werk van mensen.

Reflecteer samen op de theatrale lezing

Ronde 1: Bespreek met elkaar wat je hebt opgeschreven bij de beelden.

Ronde 2: Wat leren jullie hiervan over communicatie?

Ervaringsopdracht: Je communiceert altijd

Je kunt niet niet communiceren, alles is communicatie. Ook als je geen woorden gebruikt. Want ook lichaamstaal is een vorm van communicatie. Ook zonder woorden vullen we onbewust de lichaamstaal van een ander in. En die ander doet dat ook bij jou. We zijn dus continu aan het interpreteren, hebben continu een wisselwerking met elkaar, ook zonder woorden. Als je je daarvan bewust bent, kun je proberen op die manier bij elkaar aan te sluiten en met elkaar in verbinding te zijn.

Doe deze ervaringsopdracht alleen of met anderen. Doe je de oefening alleen, gebruik dan eventueel een spiegel. Ga op een rustige plek zitten of ga staan als je dat prettig vindt. Je gaat verschillende houdingen aannemen. Dit kun je alleen met je gezicht doen of gebruik je lijf om een houding uit te beelden.

  1. Start met een basishouding en kijk even om je heen
  2. Kijk blij en neem een blije houding aan
  3. Kijk boos en voel die boosheid in je lijf  
  4. Kijk neutraal en neem een neutrale houding aan

Wat voel je zelf als je de verschillende houdingen aanneemt? Wat zie je bij de ander gebeuren? Wat doet dat met jou? Hoe reageer je daarop?

Intenties formuleren - wat ga jij anders doen?

Na het ervaringsleren en reflecteren kun je een intentie formuleren Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen na jouw ervaringen. Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt. Stel je daarbij de volgende vragen:

  • Is er iets dat ik anders wil doen?
  • Willen wij iets samen anders aanpakken?
  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?
  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?

Bekijk de ervaringen van deelnemers aan het symposium (download als pdf onderaan de pagina). 

Bekijk de tien tips om zelf aan de slag te gaan

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Verslag

Soort kennis

Ervaringskennis

Taal

Nederlands