Naar hoofdinhoud Naar footer

Feelix App: Samen werken aan geluk

Gepubliceerd op: 29-06-2022

Waar je gelukkig van wordt, is heel persoonlijk. Voor de een is dat een groot bord spaghetti, voor de ander is dat knuffelen met de hond. Daarom brengt zorgorganisatie Severinus in kaart hoe ze hun individuele cliënten gelukkig kunnen maken. 'We kwamen eerst één keer per jaar samen met de familie en andere belangrijke naasten, maar we voelden dat het veel vaker moest’, vertelt projectleider Ilona Senders. ‘Met deze netwerk-app is het geluk van cliënten dagelijks onderwerp van gesprek.’

De cliënten van Severinus hebben een verstandelijke beperking, en velen van hen kunnen niet praten. ‘Daarom is het belangrijk dat mensen in hun sociale netwerk regelmatig overleg hebben’, vertelt Ilona. ‘Als ik bijvoorbeeld vandaag met Maarten ga wandelen en ik zie dat hij erg blij wordt van de eendjes, kan ik anderen tippen "ga met hem naar de vijver, dat vindt hij leuk". We zochten een manier om dat soort gesprekken binnen het netwerk van onze cliënten te stimuleren.'

Verrassende ontdekkingen

Severinus schakelde de hulp in van twee studenten gezondheidszorgtechnologie. Een van hen onderzocht of Severinus de netwerken van cliënten wel goed in beeld had. Dat leverde soms verrassende resultaten op. ‘Zo dachten we altijd dat een cliënt geen contact had met zijn zus’, begint Ilona, ‘maar nu ontdekten we dat zij elkaar elke zondag zien, bij hun ouders op de koffie. Die zus blijkt een heel belangrijk persoon te zijn voor de cliënt, en absoluut iemand om in het geluksgesprek te betrekken. Met de methodiek die de student ontwikkelde, hebben we veel beter zicht op dit soort waardevolle mensen.'

Gebruiksvriendelijke techniek

De tweede student onderzocht hoe een app kon bijdragen aan meer contact binnen het sociale netwerk. ‘Dat onderzoek was een perfecte basis voor ons’, vertelt Erwin Meinders van appontwikkelaar Mentech Innovation. ‘Aan de hand daarvan kan ik nu gericht doorvragen bij persoonlijk begeleiders, vrijwilligers en gedragsdeskundigen, om de app zo praktisch en gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten. Heel belangrijk, want als het ingewikkeld is haken sommigen misschien af. Zeker mensen die minder feeling hebben met technologie.'

Coronacrisis als katalysator

Zoals bij veel innovaties op dit moment, werkt de coronacrisis als een katalysator. ‘Zelfs mensen die nog nooit een computer van dichtbij hebben gezien, zijn nu vastbesloten om digitaal contact te hebben met hun geliefden’, weet Erwin. ‘En dat is heel fijn, want in deze tijd ontvangen cliënten van Severinus geen bezoek en activiteiten en dagbesteding zijn gecancelled. De netwerk-app kan dus bijdragen om het netwerk te mobiliseren en stimuleren.’ Ilona vult aan: ‘Ook mensen die op een grotere afstand wonen, worden nu ook ineens interessante netwerkpartners. Want of een cliënt nu videobelt met iemand in dezelfde stad of aan de andere kant van het land, dat maakt niet uit.’

Hoe werkt de app precies?

Het netwerk van de cliënt bepaalt samen hoe een gelukkige dag eruitziet, aan de hand van bepaalde geluksdoelen. Bijvoorbeeld wandelen, muziek luisteren en voldoende sociaal contact. De app biedt een overzicht van welke doelen al zijn behaald, wat er ingepland is en wat er nog openstaat. Zo kan iemand uit het netwerk zien hoe hij nog kan bijdragen. Erwin: ‘De app zal ook suggesties doen op basis van de verzamelde data en door slimme algoritmen. Bijvoorbeeld: Zin om Maarten te zien? Perfect: hij heeft nog niet gewandeld vandaag!’

Koppelingen maken

Gebruikers kunnen ook aangeven hoe een activiteit verloopt. ‘Als Maarten bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar niet zo blij wordt van zwemmen, is er misschien iets aan de hand’, geeft Ilona aan. ‘Zo kun je met de app ook mogelijke verbanden leggen. Bijvoorbeeld tussen slecht slapen en niet genoeg naar buiten gaan. We kijken ook naar een mogelijke koppeling met HUME. Dit systeem van Mentech kan de emoties van een cliënt meten met wearables. Heel waardevol als een cliënt niet alleen moeite heeft met praten, maar sowieso met gevoelens uit te drukken. Zo werken we continu aan ons doel: het leven van cliënten zo veel mogelijk inkleuren met dingen waar zij gelukkig van worden!’

Meer informatie

Twijfel je over het nut van studentenonderzoek? Of zie je er tegenop? Ilona kan het toch van harte aanraden. ‘Natuurlijk moet je even in studenten investeren en ze wegwijs maken. Maar omdat vanuit school vaak strakke deadlines gelden, bespaar je uiteindelijk tijd. Het viel me trouwens op hoeveel de studenten zelfstandig met elkaar oplosten! De afstudeerder haalde punten door de tweedejaarsstudent aan te sturen, en de tweedejaarsstudent zag zijn onderzoeksresultaten terug in het ontwerp van de afstudeerstudent. Het resultaat was een succes voor hen én voor ons.

Let hierop als je studentonderzoek uitzet:

  • Bekijk goed welke expertise je voor je vraagstuk nodig hebt en welke opleiding daar het beste bij past
  • Match je opdracht bij het jaar waarin de student zit, en dus ook met het doel dat de student moet halen met de opleiding 

Natuurlijk moet je bij de ontwikkeling van een app als deze rekening houden met de AVG: wie heeft toegang tot welke gegevens? Zeker als er in de toekomst ook koppelingen komen met het ECD of andere systemen. Erwin: ‘Veiligheid van persoonsgegevens is een belangrijk aandachtspunt voor ons als appontwikkelaar. Gelukkig hebben we daar veel ervaring mee.’

Severinus is een van de deelnemers aan het tweejarige traject ‘Begeleiding à la carte’  waarin aanbieders van gehandicaptenzorg binnen lerende netwerken hun praktijkervaringen delen in persoonsgerichte zorg. Daarnaast stellen zij praktische kennis beschikbaar voor de hele sector.

Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.

Download de Feelix-app

De app is uit de testfase en is nu onder de naam Feelix app te downloaden via de Google Play Store of de App store van Apple. Neem daarnaast ook contact op met Mentech via het contactformulier zodat zij een account voor je kunnen aanmaken en je de app ook daadwerkelijk kunt gebruiken.

Lees meer

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Apps

Soort kennis

Praktijkkennis

Taal

Nederlands

Programma's / projecten

Begeleiding à la carte (Balc)