Toon zoekbalkToon menu

Ernstige meervoudige beperking

‘Meer mogelijk dan je denkt met EMB-kinderen door CAIS’

De interventie CAIS ondersteunt kinderen met een beperking in het duidelijk maken wat zij willen. Logopediste Mandy Diepeveen: ‘Leren aangeven wat je wilt is niet voor elk kind vanzelfsprekend. Met het CAIS kan ik hier samen met de omgeving doelgericht aan werken.’

Mandy werkt al 7 jaar als logopediste bij de peuter- en kinderrevalidatie van de Sint Maartenskliniek. Ook werkt ze in het speciaal onderwijs en dan vooral met EMB-kinderen (ernstige meervoudige beperkingen). ‘Wat ik zo mooi vind aan CAIS is dat je een kind met een EMB veel kunt leren’, vertelt ze. ‘Het is vooral gaaf om te zien hoe je de communicatie kunt verbeteren. Met name tussen ouders en een kind met een EMB.’

Als een kind zijn wensen niet kan aangeven

Soms is er een storing tussen wat het kind aangeeft en hoe de omgeving dat begrijpt. Hierdoor kan het kind zijn wensen niet goed duidelijk maken. De kans bestaat dan dat het kind probleemgedrag gaat laten zien. Of dat het kind ophoudt met aangeven wat hij wil. Met het CAIS kunnen begeleiders, leerkrachten en therapeuten hier iets aan doen.

CAIS staat voor het Communicatie Assessment & Interventie Systeem. Het is een interventie voor kinderen die moeite hebben om aan te geven wat ze willen. Onlangs heeft de erkenningscommissie van Vilans de interventie opgenomen in de Databank interventies. Dit is gedaan omdat er voldoende bewijs is dat het werkt.

Over CAIS

Logopediste Ans Kilkens ontwikkelde het CAIS. Zij deed dit voor een onderzoek waarmee zij een doctorale titel behaalde. Het onderzoek werd uitgevoerd in de Sint Maartenskliniek/St. Maartenschool, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen.

Afbeeldingen of gebaren

‘Ik begeleid bijvoorbeeld een jongetje dat heel vaak aan het gillen was’, vertelt Mandy. ‘De mensen om hem heen wisten gewoon niet wat hij wilde. Met het CAIS hebben we gekeken hoe hij zijn wensen toch kon laten zien. Denk hierbij aan pictogrammen (afbeeldingen) of gebaren. Met de ouders hebben we afgesproken dat we pictogrammen gaan gebruiken. De bedoeling is dan dat iedereen in zijn omgeving de pictogrammen gebruikt. De afbeeldingen ondersteunen de gesproken taal. Zo gaat het jongetje herkennen waar je het pictogram voor gebruikt. Hij leert bijvoorbeeld dat het pictogram ‘bal’ verwijst naar een echte bal. Hierdoor leert hij hoe je met pictogrammen kan laten zien wat je wilt.’

Een stuk rustiger

‘Ook maken we gebruik van nog 3 andere pictogrammen’, vervolgt Mandy. ‘Namelijk: zingen, spelen of buiten willen spelen. Het resultaat mag er zijn. Het jongetje is echt veel rustiger geworden. Het gillen kwam voort uit de frustratie dat niemand hem begreep. Dat is nu veel minder geworden. Zijn moeder is echt blij met de vooruitgang.’

Herhaling is nodig

‘Hoe meer mensen meewerken, hoe groter de kans van slagen.’

Om het CAIS te laten slagen, is het wel echt belangrijk dat iedereen meewerkt. ‘Het vraagt best wel wat van de omgeving’, legt Mandy uit. ‘Want praten en “duidelijk moeten maken wat je wilt”, gebeurt de hele dag. Niet alleen de therapeut werkt met CAIS, maar ook bijvoorbeeld de klas, ouder, fysiotherapeut en ergotherapeut. Dat vraagt om veel samenwerking en afstemming. Het is echt een nieuwe taal die kinderen moeten leren. Daar is veel herhaling voor nodig. Hoe meer mensen meewerken, hoe groter de kans van slagen.’

Interventie aanmelden of bekijken in de databank

Het CAIS is een erkende interventie. Heb jij ook een interventie die goed werkt en zou je willen dat meer mensen daar gebruik van maken? Laat jouw interventie dan ook erkennen en opnemen in de Databank Interventies.

https://www.youtube.com/watch?v=U4SSwNxm8KM

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer