Naar hoofdinhoud Naar footer

Bezoeker bedankt! Voor 12,5 jaar Kennisplein Gehandicaptensector

Het Kennisplein dat ben jij. Dat vieren we met het Kennislandschap, ons jubileumcadeau. Ook zetten we op een rij wat jullie de meest waardevolle kennisproducten vonden. Daarnaast kijken coördinatoren Hilair Balsters en Marion Kersten terug en vooruit. ‘Het blijft onze rol om het makkelijk voor mensen te maken om kennis te delen.’

Zo begon het 

Het Kennisplein Gehandicaptensector begon in het jaar 2008. In de jaren daarvoor hielp de NGBZ, Vereniging voor Deskundigheidsbevordering, om professionals toe te rusten met kennis. Zij hielden op met bestaan. Daarom vroegen zij aan Vilans en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) om deze taak over te nemen. 

Behoefte aan één vindplaats van kennis

De eerste echte stap daarin, was het organiseren van de Kennismarkt in IJsselstein’, vertelt Marion Kersten (VGN). ‘Daar hebben we ja op gezegd. MEE NL en ZonMw sloten aan. Zo kwamen er allemaal mensen en ideeën bij elkaar. We hebben toen voor de vorm van een samenwerkingsnetwerk gekozen. Dat maakte de samenwerking heel gelijkwaardig.’ Hilair (Vilans): ‘Er bestonden al heel erg veel voorlopers van het Kennisplein. Er gebeurde van alles. Maar daardoor was er ook gebrek aan overzicht. Er was één vindplaats van kennis nodig. Eén plek waar kennis actief wordt uitgewisseld. Tot op de dag van vandaag is dat de kern van het Kennisplein Gehandicaptensector.’

Steeds meer partners betrokken 

Marion: ‘Netwerken die samen een netwerk vormen om online kennis te delen. Nu is dat van deze tijd, maar toen was het een vernieuwende manier van werken. Steeds meer partners raakten betrokken. Steeds meer partners voelden zich verantwoordelijk voor kennisdelen. Bijvoorbeeld kenniscentra en de netwerken vanuit Gewoon Bijzonder.'

Steeds meer vormen van kennis

‘Ook kregen we steeds meer aandacht voor het overbrengen van kennis op manieren die bij de verschillende bezoekers passen. Denk aan verschillende vormen zoals filmpjes, toolboxen en spelvormen. En we kregen steeds meer aandacht voor het duiden van kennis. Dit door bijvoorbeeld te benoemen om wat voor een kennis het precies gaat. Komt de kennis uit één ervaring of blijkt het bijvoorbeeld uit onderzoek?‘

Het Kennisplein van nu

Marion: ‘De kracht van het Kennisplein is nog steeds dat het om de bezoekers gaat. Of je nou begeleider, gedragsdeskundige, onderzoeker of beleidsmedewerker bent. Maar ook steeds meer opleiders, studenten en ervaringsdeskundigen. Daarom zijn we ook de campagne Ik ben het Kennisplein gestart. Het gaat erom: Kun jij gebruik maken van het Kennisplein voor je doelen? Wat ons sterk maakt, is dat we dezelfde focus hebben. Namelijk dat mensen met een beperking een goed leven kunnen leiden.’ 

‘Iedereen heeft waardevolle kennis’

Nog een kenmerk van het Kennisplein is dat er gewerkt wordt vanuit het idee dat kennis overal zit. Hilair: ‘Iedereen heeft waardevolle kennis. Of je nou uitvoerend professional, ervaringsdeskundige of onderzoeker bent. De ene vorm van kennis is niet beter dan de andere. Het gaat om de ontmoeting van verschillende soorten kennis. Daardoor wordt kennis waardevoller.’

Meer dan een website alleen 

Hilair: ‘Kennis staat nooit stil. We hebben weleens gesproken over het Kennisplein als broedplaats. Je blijft broeden op waar kennis heen kan. Of waar kennis op aangehaakt kan worden. Daardoor werk je ook slimmer. Wat in één organisatie wordt bedacht, stel je voor iedereen beschikbaar. Dan kunnen mensen daarop verder. Goed om te weten is dat het Kennisplein niet alleen de website is. We organiseren ook bijeenkomsten waar mensen kennis met elkaar uitwisselen.’ Marion: Wat me vaak opvalt bij die bijeenkomsten is het enthousiasme van mensen uit de gehandicaptenzorg. Dan zie je hoe fijn mensen het vinden om even de tijd te hebben voor uitwisseling. Dan weet je weer waar je het voor doet.’

Het Kennisplein in de toekomst

Bezoekersrecord

Hilair: ‘Ik hoor vaak dat mensen blij zijn dat er veel informatie staat op het Kennisplein. Tegelijkertijd is dat ook een valkuil. Het is wel belangrijk dat informatie goed vindbaar blijft. Daar moeten we ook aan blijven werken. Mensen waarderen dat ze met het Kennisplein snel op de hoogte zijn van al het nieuws in de sector. Dat blijkt wel uit het coronanieuws. In januari hadden we 93.000 bezoekers op onze website. Daar gaan we dus mee door.’ 

Iedereen is kenniswerker

Hilair: ‘Toch willen we blijven doorontwikkelen. Om kennis nog meer op maat aan te bieden, zijn er aanpassingen van de website nodig. Dan gaat het ook om een stukje technologie. En we willen het idee van “Iedereen is kenniswerker” nog beter overbrengen. Hoe kunnen we mensen hier goed in meenemen? Hoe kunnen we hen laten ervaren wat hiervan de meerwaarde is?’ 

Kennis van uitvoerend professional is heel waardevol

Hilair: ‘We merken dat uitvoerend professionals vaak veel te bescheiden zijn. Niet voor niets is de VGN laatst de campagne beroepstrots gestart. Uitvoerend professionals hebben veel waardevolle kennis’. Marion: ‘Die kennis doen zij ook op door wat zij zien bij cliënten. En door wat zij uitwisselen met naasten en collega’s. Zij zijn onmisbaar omdat ze in een positie zitten die wij niet hebben.’

Wie jarig is trakteert… 

12,5 jaar, dat vieren we met het Kennislandschap. Hiermee zie je snel voor wie en op welke manier kennis iets kan betekenen. Klik op een onderwerp in de infographic waar je meer over wilt weten. Zo kom je op de website met de nieuwste informatie en kennisproducten. Het Kennislandschap is voor (zorg)professionals, naasten van mensen met een verstandelijke beperking, beleidsmakers en andere geïnteresseerden. 

Lees verder