Home Nieuws Nieuws 2019 oktober Nieuw: dossier nachtzorg

Technologie en apps

Nieuw: dossier nachtzorg op het Kennisplein // 07/10/2019

Op het Kennisplein vind je vanaf nu het ‘dossier nachtzorg.’ Het dossier is het resultaat van een initiatief van de VGN met ondersteuning van het ministerie van VWS. VGN-directeur Frank Bluiminck vertelt in dit interview over de waarde van nachtzorg. De boodschap is simpel: gehandicaptenzorg is er niet alleen overdag, ook in de nacht wordt er hard gewerkt.

frank-bluiminck-vgn-nachtzorg-interview

Dossier nachtzorg

Ben je benieuwd naar de tips, kennisproducten, video's en verhalen over de nachtzorg? 
Lees verder
In het dossier nachtzorg vind je antwoorden op de onderstaande vragen:
  • Hoe is de inzet van medewerkers in de nacht geregeld?
  • Met welke technieken werken zij?
  • Praten bewoners en familieleden mee over de inzet van domotica?

Afstemming dagzorg en nachtzorg

Binnen de gehandicaptensector is de nachtzorg letterlijk té onzichtbaar. Voor veel ouders en verwanten is het een onbekend terrein; ze weten niet hoe de zorg in de nacht verloopt. Maar ook de dagzorg is onvoldoende op de hoogte van het werk van hun collega’s in de nacht. Daardoor is de nachtzorg vatbaar voor nare beelden. Dat bleek uit een uitzending van Nieuwsuur in september 2017. De reportage schetste een beeld van koude, afstandelijke zorg. Cliënten die aan hun lot worden overgelaten en falende techniek. Een beeld waarin de gehandicaptenzorg zich niet herkent. Medewerkers van de nachtzorg zijn juist trots op hun werk.

TNO onderzoek

TNO rapport

Het rapport geeft inzicht in de situatie in het veld, de inzet van domotica en de mening van verschillende betrokken partijen over de kwaliteit van de nachtzorg en de veiligheid in de nacht bij gebruik van soortgelijke systemen. Download het rapport >>
‘Dit laten wij niet gebeuren’, zeiden wij als VGN. We lieten TNO een onderzoek doen naar de nachtzorg. Conclusie: Cliënten, ouders en medewerkers hebben wel degelijk vertrouwen in de nachtzorg, al zien zij ook serieuze verbeterpunten. Eén van die verbeterpunten is verbinding tussen de dag- en de nachtzorg. De overdracht verloopt nog te vaak uitsluitend via digitale wegen: er is geen warme overdracht. Soms is de dagzorg niet op de hoogte van de doorwaakte nacht van een cliënt, en – omgekeerd – weet de nachtzorg niet dat een cliënt overdag vooral heeft liggen slapen. Jammer, want het is waardevolle informatie waarop de zorg kan anticiperen.

Voorbeelden van goede zorg in de nacht

Een ander aandachtspunt uit het TNO-rapport is: Leer mét elkaar en ván elkaar. Want elke zorgorganisatie heeft voor nachtzorg eigen regels, methodes, systemen en apparatuur. Bij sommige organisaties is de nachtzorg wél zichtbaar. Ouders, verwanten en collega-zorgmedewerkers worden daar bijvoorbeeld tijdens ‘open nachten’ uitgenodigd om ’s nachts te komen kijken. Er zijn organisaties waar de overdracht wél persoonlijk is, en organisaties waarbij de nachtzorg deelneemt aan het zorgplangesprek. Soms is er ’s nachts een bekende aanwezig is, zodat een onrustige cliënt geen vreemde aan het bed krijgt. En als er op de groep iets ingrijpends is gebeurd – een overlijden, een ziekte, een calamiteit – wordt er tijdelijk een slaapdienst samengesteld. Dat zijn mooie voorbeelden van goede zorg in de nacht.

Leernetwerk voor nachtzorg

Naar aanleiding van de aandachtspunten uit het TNO rapport, heeft de VGN een leernetwerk voor nachtzorg opgericht. Daar kunnen zorgorganisaties ervaringen uitwisselen en elkaar inspireren om de nachtzorg steeds beter te maken. Want – ook dat bleek uit het TNO rapport – organisaties weten van elkaar óók niet hoe ze de nachtzorg hebben georganiseerd. Het leernetwerk gaat nadrukkelijk over de organisatie van de nachtzorg: de personele invulling. Niet over techniek. Want hoe belangrijk die ook is, het is slechts een hulpmiddel voor goede warme zorg. En bovendien: de techniek moet in orde zijn. Voor welk systeem je ook kiest.

Bezoek in de nacht

Als directeur van de VGN bezoek ik regelmatig de organisaties die zijn aangesloten bij onze vereniging. Voorheen deed ik dat altijd overdag. Sinds de uitzending van Nieuwsuur ben ik dat ook ’s nachts gaan doen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe toegewijd en bevlogen de zorgprofessionals in de nacht hun werk doen. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan het welzijn van onze cliënten. In de toekomst zal ik de organisaties ’s nachts blijven bezoeken. Ik wil zien en horen wat hen drijft. En ik zie het als mijn persoonlijke taak om het belang van hun werk voor het voetlicht te brengen. De nachtzorg verdient het gezien te worden.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]



Reacties

Erica ten Cate 11/10/2019

Dank je. Wat voel ik me gezien en gehoord. Ik werk nu 20 jaar in de nacht en herken heel veel van wat er staat en lees de punten waar wij over waken met een glimlach. Zoals de 24 uurs zorg. We leven hier op een eilandje. Late dienst sluit de deur en beseffen niet vol wat de nacht dan inhoud. Zij slapen, gelukkig maar. Dat wij moeten zoeken naar schoon was goed of dat deuren niet zijn afgesloten of dat er een rolstoel voor de deur staat enzovoort, staan ze niet bij stil. Niet kwaad bedoeld maar na een drukke zware dag zijn zij blij dat ze naar huis kunnen. Vroeger werkte er elke nacht iemand van de woning. Dit werkte heel goed want er was meer begrip over en weer.


Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over innovatie impuls
Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer