Dagelijkse praktijk van zorg en ondersteuning
Laatst bijgewerkt op: 14-02-2025
Tijdens fysiek contact is de kans op het verspreiden van een infectieziekte groter. Daarom is het belangrijk dat iedereen die regelmatig in contact is met cliënten, aandacht heeft voor hygiëne in hun dagelijkse werk. Ook is het belangrijk dat je deze mensen, betrekt bij scholing en het maken van beleid. Want zij kunnen goed checken of de scholing en het beleid passen bij wat er in de praktijk gebeurt.
Bewoners of lokale cliëntenraad
Schoon werken is de verantwoordelijkheid van de zorgprofessionals. Dit doen zij in de woonomgeving van de cliënten. Daarom zou je ervoor kunnen kiezen cliënten ook af en toe feedback te vragen. Bijvoorbeeld of zij vinden dat er genoeg aandacht is voor hygiëne in hun woonomgeving.
Zorgprofessionals
Zorgprofessionals kunnen fysiek contact hebben met cliënten. Dan is de kans op het verspreiden van een infectieziekte groter. Daarom is het belangrijk dat zij aandacht hebben voor hygiëne in hun dagelijkse werk.
Input van zorgprofessionals die de dagelijkse zorg leveren is belangrijk. Zij weten wat werkt bij de verschillende vormen van ondersteuning die zij bieden. In de gehandicaptenzorg werken veel mensen die in hun opleiding weinig hebben geleerd over hygiëne en infectiepreventie.
De kennis sluit beter aan wanneer zij meedenken in wat ze nodig hebben en wat voor hen werkt. In de opleiding tot verzorgende en verpleegkundige is hier veel meer aandacht voor. Zij kunnen beter inbrengen hoe deze groep professionals ondersteund moet worden op dit thema in scholing en beleid. Voor verzorgenden en verpleegkundigen is hygiënisch werken vaak vanzelfsprekend. Zij vinden het in de praktijk vaak lastig om er woorden voor te vinden.
Aandachtsvelders, taakhouders of kwartiermakers
In de zorg zijn er veel thema's die regelmatig aandacht nodig hebben in een team en of woning. Daarom wordt er vaak gewerkt met een teamlid dat het eerste aanspraakpunt is op een thema, zoals infectiepreventie. Dat noemen we ook al wel een aandachtsvelder of aandachtshouder.
Wat is het voordeel van werken met een aanspreekpunt? Het is voor iedereen op de locatie duidelijk wie het initiatief neemt en andere collega's stimuleert om iets met het thema te doen.
Wat kan het nadeel zijn van werken met een aanspreekpunt? Een nadeel kan zijn dat collega’s denken dat het aanspreekpunt alles wel regelt en zij zelf niet zoveel hoeven te doen. Als zorgorganisatie is het slim om de collega's die het aanspreekpunt zijn te ondersteunen en te inspireren. Dit kun je doen door ze een workshop aan te bieden of door een Teamskanaal aan te maken waar zij ervaringen kunnen uitwisselen. Zo kunnen zij andere collega's ook inspireren.