Toon zoekbalkToon menu

Vakmanschap

1001 begeleiders

Ervaringssymposium - thema 1001 begeleiders

Tijdens het online symposium Ervaringsleren op 16 maart 2021 stond het thema ‘1001 begeleiders’ centraal. Ervaringsdeskundigen kozen dit onderwerp, omdat zij in hun leven met veel verschillende begeleiders te maken hebben en de impact van die wisselingen groot is.

Deelnemers aan het symposium deelden hun ervaringen na het bekijken van een korte film, een theateroptreden en ervaringsopdrachten. Wil je het nog eens terugkijken of was je er niet bij? Bekijk dan de film en het theaterstuk via deze pagina. Ook de ervaringsopdrachten kun je hier uitvoeren en verder brengen in je organisatie.

Wat is ervaringsleren? 

Ervaringsleren is een manier van leren waarbij je je in een ander verplaatst. Je ervaart zelf  hoe het is om een beperking te hebben of afhankelijk te zijn van anderen. Bij ervaringsleren kun je het niet fout doen, want fouten maken mag. Een veilige sfeer is wel belangrijk.

Bekijk en ervaar het zelf!

Ervaringsdeskundige Sagar Marhe vertelt in een filmpje wat de constante wisseling van zorgverleners voor hem betekent. De verschillende begeleiders die hij meemaakt in zijn leven nemen allemaal hun eigen interpretatie en manier van communiceren mee naar hem. De film belicht het gezichtspunt van de cliënt.


Maak de volgende zinnen af:

  • Ik zag …
  • Ik hoorde …
  • Het raakte me dat …

Verplaats je in elkaar

Theatermakers Anne Gehring en Vera Ketelaars van Art Partner interviewden ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals, naasten en andere betrokkenen over het thema 1001 begeleiders. Zij maakten daarvan samen met muzikant Mark Nieuwenhuis een theateroptreden. Ze nemen je mee naar de belevingswereld van de zorgverlener. Doel van het optreden: wederzijds leren als cliënt, naaste en zorgprofessional zich verplaatsen in elkaar.

Tip: Doe oordopjes in of zet een koptelefoon op. Sta op, neem je laptop mee, loop ermee naar een raam en kijk naar buiten. Bekijk en beluister nu het theateroptreden.


Loop daarna terug naar je stoel. Hoe voelt het voor jou? Welke emoties ervaar je? Welke zintuigen gebruik je bij ervaringsleren?

Ervaringsopdracht: schrijfoefening Komen en gaan

Doel van de opdracht: je ervan bewust worden hoe komen en gaan een rol speelt in jouw leven. Je hebt pen en papier nodig.

Aan de slag met Komen en gaan

De tekst die je gaat schrijven gaat over iemand die komt en gaat. Schrijf de naam op van een belangrijke cliënt, begeleider, collega of iemand anders die je niet meer ziet. Die je misschien zelfs mist. Beantwoord daarna de onderstaande vragen. Voor elke vraag gebruik je maximaal één minuut. Blijf doorschrijven, ook als je het even niet weet. Schrijf dan op: ik weet het even niet. Het is allemaal goed. Als je een vraag overslaat, is dat niet erg. Je mag de vragen ook in je hoofd beantwoorden.

  • Hoe was het afscheid?

  • Wat voor indruk heeft de persoon achtergelaten?

  • Waarom is hij of zij waardevol voor jou?

  • Maak de volgende zin af: ik ben misschien dan wel iemand die komt en gaat, maar wél iemand die waardevol is omdat …

Samen reflecteren en met elkaar leren

De kracht van ervaringsleren zit in ervaren, daarvan leren en daarop reflecteren. Dat betekent terugkijken en nadenken over jouw ervaring. Doe dat alleen of vergelijk jouw ervaringen met de ervaringen van anderen waarmee je werkt of woont. Stel je daarbij vragen als:

  • Wat voelde ik tijdens de opdracht, wat deed die ervaring met me?

  • Voelden anderen hetzelfde of iets heel anders? Hoe komt dat?

  • Wat kan ik alleen of kunnen wij samen met die ervaring doen in ons werk of leven?

Samen leren en ervaringen uitwisselen draagt bij aan het succes van ervaringsleren. Zo zorgt ervaringsleren voor verandering in leven en werk van mensen.

Reflecteer samen op Komen en gaan

Spreek met elkaar af wie de tijd bewaakt en wie tips noteert.
Ronde 1: Bespreek met elkaar hoe je de relatie waardevol maakt, ook al ben je iemand die komt of gaat.
Ronde 2: Bedenk met elkaar twee tips om de relatie waardevol te maken.


Intenties formuleren – wat ga jij anders doen?

Na het ervaringsleren en reflecteren kun je een intentie formuleren. Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen na jouw ervaringen. Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt. Stel je daarbij de volgende vragen:

  • Is er iets dat ik anders wil doen?

  • Willen wij iets samen anders aanpakken?

  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?

  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?

Pak een vel papier en teken op jouw manier in een kleine simpele tekening:

  • Hoe je zorg geven als zorgverlener of zorg krijgen als zorgontvanger tot nu toe hebt ervaren. Teken eerst hoe je zorg geven of ontvangen nu ervaart. In een tweede tekening teken je hoe je zou willen dat het is.

  • Wat jouw droombeeld is in de relatie tussen zorgverlener en zorgontvanger.

  • Kijk naar je tekeningen. Wat valt je op? Is er een groot verschil tussen hoe het nu is en hoe je zou willen dat het is? Geef jouw droombeeld een naam: van … naar …

  • Welke actie kun je nemen om het verschil te verkleinen?

Bekijk de ervaringen van deelnemers aan het symposium (pdf).

Bekijk de tien tips om zelf aan de slag te gaan

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer