Toon zoekbalkToon menu

Inzichten tweede lerende netwerkbijeenkomst

Op maandag 20 januari 2020 kwamen de netwerken van Meedoen en activering bij elkaar. De deelnemers blikten terug op het werkbezoek bij ORO, deelden mooie voorbeelden en gaven antwoord op een prangende vraag: hoe kun je je dienstenaanbod beter zichtbaar maken, aan cliënten én aan buurtbewoners?

Wat betekent meedoen en activering voor jou?

Adviseur Tamara Streng van Vilans vroeg aan de deelnemers waar zij aan denken bij meedoen en activering. Daar kwamen mooie voorbeelden naar voren:

Thema Meedoen en activeringSimpele en goedkope oplossing
Esdége-Reigersdaal vertelde: 'Wij hebben een simpele tablet ontwikkeld met 12 grote toetsen met afbeeldingen voor een van de kinderen van de Carroussel. Hij drukt op een toets waarna zijn wens wordt uitgesproken. Een mooi voorbeeld van een simpele én goedkope oplossing op maat: de kosten bedragen slechts 45 euro, terwijl dit soort apparaten op de markt al snel 1500 euro kosten.'

Doen wat bij je past
Zorgboerderij Ophovenerhof: 'Iedereen doet zoveel mogelijk het werk dat hij of zij het liefste doet. Wat doe je met iemand die met krukken loopt en graag in de tuin werkt? Dan maak je krukken waaraan je tuingereedschap kunt bevestigen, zoals een bezem of een schoffel.'

Zelfstandig en verantwoord koken
Met het IKKOOKKRATJE van Middin kunnen cliënten zelfstandig een verantwoorde maaltijd klaarmaken. Hiervoor kunnen ze bij het Trefpunt terecht. Niet alleen om gezellig te eten, maar ook met de mogelijkheid zich te ontwikkelen en een opstapje naar een baan. Wensen van cliënten komen hier echt uit. Bijvoorbeeld het hebben van een rijbewijs.

Probeer altijd de vraag achter de vraag te achterhalen
Een bewoner van ‘Op Kamers’ van ORO wil graag fietsenmaker worden. Hij volgt hiervoor een leerwerktraject en loopt nu stage bij een fietsbedrijf met een programma op maat. Probeer altijd te achterhalen waarom iemand een baan wil. Om het aanzien? Is er druk van huis uit?

24/7 bereikbaar
Met hun telefoon zijn de medewerkers van Triade Vitree 24 uur per dag bereikbaar. Dat biedt veel mogelijkheden voor beeldbellen en hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een cliënt belt iedere avond als hij naar bed gaat. Het enige wat hij nodig heeft is een ‘slaap lekker’ van de begeleider. Heel belangrijk voor hem, want hij woont alleen, en het is zo simpel.

Tweede lerende netwerk begeleiding à la carteHoe verloopt de reis?

Het lerende netwerk is al even onderweg. Daarom vroeg Inge Redeker van Vilans de deelnemers hoe de reis van het project verloopt: ‘Jullie zijn op reis gegaan met jullie projecten. Laat eens zien op een poster hoe die reis verloopt’. Op de poster staan de vragen:
  • Waar wil je naartoe?
  • Welke middelen zet je in?
  • Welke partners neem je mee?
  • Waar word je blij van?
  • Heb je pech onderweg?
  • Welke bestemmingen ofwel resultaten heb je al bereikt?

Op zoek naar buurtbetrokkenheid

Zorgorganisatie De Parabool en Stichting Versterk ’t Netwerk willen beiden de buurt meer betrekken bij de activiteiten van deelnemers.

Buurtbewoners betrekken blijft lastig
In gesprek met bewoners wil De Parabool weten wat zij nog meer kunnen bieden naast het standaardprogramma voor cliënten. Voor bewoners is het moeilijk deze vraag te beantwoorden. 'Daarom proberen we verschillende activiteiten uit en kijken bij welke activiteit de bewoners trekken. Het betrekken van de buurt is heel belangrijk.' Ze zijn al begonnen met het maken van een rooster waarop mensen kunnen zien wat er op de locatie te doen is. Buurtbewoners motiveren blijft niettemin lastig.

Een soort oproepbord zoals bij de supermarkt
Ook Stichting Versterk ’t Netwerk wil graag mensen uit de wijk betrekken. De stichting ontwikkelt een digitaal sociaal platform om eenzaamheid in de regio Arnhem te verminderen. Een platform waarop mensen bijvoorbeeld oproepen kunnen plaatsen om dingen met elkaar te ondernemen. Bijvoorbeeld ‘Wie vindt het leuk om met mij te schaken?’. Een beetje zoals het oproepenbord bij de supermarkt, maar dan digitaal.

tip-infectiepreventie-gehandicaptensectorTip: Maak de plannen niet te groot, houd het klein. En benut Twitter als kanaal, omdat je daarop vaak berichten over eenzaamheid tegenkomt.

Voldoende financiering vinden

Bij de Academie voor Zelfstandigheid zijn sociale media ook erg belangrijk. Met trainingen wil de Academie cliënten helpen zelfredzaam en economisch zelfstandig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een training als leren mailen of gebruikmaken van het openbaar vervoer. Helaas komt de financiering voor de trainingen moeilijk op gang. Het grootste probleem is dat organisaties die cliënten doorsturen, deze cliënten dan enkele maanden kwijt zijn, waardoor ze minder geld ontvangen. Enkele tips van andere organisaties:
  • Deel mooie verhalen waarmee je laat zien wat je kunt betekenen.
  • Neem eens een kijkje bij soortgelijk initiatieven, zoals Axent Avondonderwijs in Rotterdam.

Balans tussen flexibiliteit en structuur

We moeten ons realiseren dat veel beperkingen bij onszelf zitten, bijvoorbeeld omdat we nog niet de juiste manier hebben gevonden om iemand te bereiken.

Stichting BONT is een jonge organisatie en wil toewerken naar een duurzame organisatie die klaar is voor de toekomst. De uitdaging is om een goed evenwicht te vinden tussen flexibiliteit en structuur. Vita: ‘Flexibiliteit vinden we heel belangrijk. Wij werken veel met studenten. Die zijn kritisch en hebben vaak verfrissende ideeën. Aan de andere kant zien we ook het belang in van structuur. Op advies van onze coach hebben we nu een beleidsplan, waardoor we verder vooruitkijken.’ Daarnaast hecht de stichting veel waarde aan kennis. Niels: ‘We willen graag van andere organisaties leren en andersom ook anderen inspireren, zoals laatst tijdens het werkbezoek aan ons vanuit het lerend netwerk.’

Tips

  • Maak gebruik van online- en offline middelen, zoals Facebook, een artikel in het wijkblad of probeer via het social wijkteam mensen te bereiken.
  • Ga zelf eens flyeren in de wijk met cliënten. Dat helpt mensen te motiveren.
  • Sluit aan bij al bestaande activiteiten in de wijk, zoals wafels bakken op een buurtfeest of meedoen aan plaatselijke initiatieven van NLdoet.

Inzichten en dilemma’s

Na afloop zijn de deelnemers met verschillende inzichten en dilemma’s naar huis gegaan.
  • Realisme is belangrijk, maar idealisme ook. Laten we ophouden mensen onbedoeld en goedbedoeld in hokjes te plaatsen. Kijk wat kan en ga uit van de vraag: wat wil je? Dat zit in taal en de overtuiging dat je niet moet uitgaan van de beperking, maar van de mens. Als je op die manier het gesprek voert, ook met ouders, krijg je andere resultaten.
  • De voorbeelden van Esdégé-Reigersdaal en Ophovenerhof laten zien hoe simpel en goedkoop een passende oplossing soms kan zijn. Zorgmedewerkers denken vaak anders dan klusjesmannen of technici. Als je die werelden bij elkaar kunt brengen, ontstaan mooie dingen.
  • Iedereen vindt het fijn om te weten waar je aan toe bent. Dat geeft rust. Dat geldt ook voor cliënten. Als ze een activiteit doen is het fijn als ze van tevoren weten wat de bedoeling is.
  • Om jam te produceren is bij de zorgboerderij van Ophovenerhof een complete keten opgebouwd. Van onkruid plukken tot fruit oogsten, van koken tot etiketjes plakken. Iedere deelnemer - 60 in totaal - is een belangrijke schakel in die keten en voelt dat ook zo.
  • Waar ligt de balans tussen ‘meegaan in wat de cliënt wil’ en ‘verleiden tot iets nieuws’? In het voorbeeld van Sam: hoe kom je erachter of hij zwemmen misschien gewoon niet leuk vindt? Deze overwegingen kleuren het persoonsgericht werken.
  • Als mensen mee willen doen zijn ook hele basale dingen belangrijk. Als je bijvoorbeeld weinig energie hebt en ’s middags moet slapen, hoe pas je dat dan in toe je werk?

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer