Casussen werkplekleren
Laatst bijgewerkt op: 11-06-2024
Werkplekleren is leren op je werk. Dat kan tijdens het werk, bijvoorbeeld door te kijken hoe iemand anders iets doet. Of door een coach te laten meekijken bij een werksituatie. Maar ook door een cursus of training te volgen. Lees op deze pagina over de belangrijkste eigenschappen van werkplekleren en casussen die daarbij horen.
Kernaspecten
Kernaspecten zijn de belangrijkste eigenschappen van werkplekleren:
- Directe ondersteuning betekent dat je tijdens het werk iemand om hulp kan vragen. Bijvoorbeeld een ervaren collega, of je baas. Bekijk het overzicht van casussen die passen bij 'Directe ondersteuning'.
- Tijd- en plaatsonafhankelijk leren betekent dat je kunt leren waar en wanneer je wilt. Thuis of op je werkplek. Wanneer het jou uitkomt. Bijvoorbeeld via de computer (e-learning) of met een app op je telefoon. Bekijk het overzicht van casussen die passen bij 'Tijd- en plaatsonafhankelijk leren'.
- Leren van de praktijk betekent dat je leert van wat er in het echte werk gebeurt. Bijvoorbeeld door bewoners te betrekken. Hoe vinden zij dat het gaat? Of door met een VR-bril een situatie te oefenen. Bekijk het overzicht van casussen die passen bij 'Leren van de praktijk'.
- Samen leren betekent dat je samen met anderen aan het leren bent. Bijvoorbeeld door met je collega’s een training te volgen. Of door als team te leren van iets wat is gebeurd. Bekijk het overzicht van casussen die passen bij 'Samen leren'.
Meer informatie over werkplekleren
- Rapport Werkplekleren in de gehandicaptenzorg
- Vragen over het onderzoek kun je stellen aan onderzoeker Jolanda Botke via j.a.botke@tilburguniversity.edu.
Achtergrond
Tilburg University onderzocht in opdracht van het ZonMw-programma Gewoon Bijzonder verschillende vormen van werkplekleren in de gehandicaptenzorg. Het onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en interviews bij 20 gehandicaptenzorgorganisaties. Hier zijn 32 casussen uitgekomen.