5 stappen om regeldruk te verminderen
Aan de slag met ontregelen
Laatst bijgewerkt op: 06-10-2025
Als zorgverlener wil je jouw tijd en aandacht vooral aan cliënten besteden, niet aan formulieren en afvinklijsten. Met ontregelen verminder je onnodige administratieve handelingen en verhoog je het werkplezier. Aan de slag met ontregelen!
Deze pagina krijgt in de week van 6 oktober een verdere aanvulling.
Stap 1: Beginnen met ontregelen
Ga aan de slag met de volgende zaken:
- Maak de aanleiding concreet: welke regels en registraties leveren nu vooral regeldruk op?
- Formuleer een afgebakend doel: wat moet er merkbaar anders zijn als je klaar bent?
- Kies het juiste moment: sluit je ontregeltraject aan op andere lopende projecten, of plan je het los om voldoende focus te hebben?
Tools en inspiratie
Stap 2: Doorgronden van je vraagstuk
Registraties en regels in kaart brengen
Registraties die niet zinvol lijken, leiden vaak tot regeldruk. Verzamel samen met je team de onnodige registraties. Niet alle registraties zijn ook verplicht, dus check de wettelijk verplichte registraties.
Achterliggende oorzaken achterhalen
Schrap niet alleen het symptoom (bijvoorbeeld een formulier), maar ga op zoek naar diepere oorzaken, zoals gebrek aan vertrouwen of onduidelijke afspraken. Het is belangrijk om de dieperliggende oorzaken aan te pakken. Anders komt er een regel bij waar er ook een weggaat.
Tools en inspiratie
Stap 3: In beweging krijgen van je organisatie
Introduceer binnen jouw organisatie de Paarse kaart. Zo kunnen alle medewerkers de Paarse kaart trekken om regeldruk aan te kaarten wanneer het te veel is. Hierdoor maak je medewerkers bewuster van onnodige administratieve taken.
Vraag de Paarse kaart aan voor jouw organisatie
Betrek in je veranderteam in ieder geval:
- zorgprofessionals: door hen te laten delen waar ze in de praktijk tegenaan lopen en wat ze nodig hebben.
- managers en leidinggevenden: om ideeën uit de praktijk om te zetten in acties.
- collega’s die betrokken zijn bij systemen, zoals ICT- of HRM-collega’s.
Zo komen belangrijke perspectieven samen en weet je zeker dat iedereen mee kan denken én doen. Zorg hierbij dat deze medewerkers genoeg tijd hebben om deel te nemen. Ontregelen vraagt namelijk tijd voordat het tijd oplevert. Denk ook aan het vieren van kleine successen.
Tools en inspiratie
Stap 4: Uitproberen en leren
Zo pak je dat aan:
- Ervaren van nut en noodzaak. Laat zorgmedewerkers ervaren hoe een registratie bijdraagt aan goede zorg.
- Kritisch reflecteren op regels: Trek de Paarse kaart! Het helpt als zorgprofessionals zich blijven afvragen:
- Helpt het?
- Draagt het bij aan betere zorg?
- Moet het? Is het wel echt verplicht?
- Werkt het? Is het efficiënt en eenvoudig georganiseerd?
- Optimaliseer digitale systemen en bekijk ook de pagina’s over het efficiënt inrichten van: ECD, Zorgplan, Risicosignalering, MIC-meldingen, Medicatieveiligheid en HACCP.
Tools en inspiratie
Stap 5: Doen en blijven doen – blijvend ontregelen
Maak een plan voor de:
- Borging: leg vast welke afspraken gelden, hoe je resultaten deelt en waar documentatie te vinden is.
- Monitoring: plan vaste momenten in om te evalueren: loopt het project volgens planning of zijn aanvullende acties nodig?
- Vier successen: deel behaalde resultaten en erken de bijdrage van collega’s. Zo houd je de aandacht en energie levend.