Naar hoofdinhoud Naar footer

5 stappen om regeldruk te verminderen

Aan de slag met ontregelen

Laatst bijgewerkt op: 06-10-2025

Als zorgverlener wil je jouw tijd en aandacht vooral aan cliënten besteden, niet aan formulieren en afvinklijsten. Met ontregelen verminder je onnodige administratieve handelingen en verhoog je het werkplezier. Aan de slag met ontregelen!

Deze pagina krijgt in de week van 6 oktober een verdere aanvulling.

Stappenplan

Stap 1: Beginnen met ontregelen

Voordat je in actie komt, is het belangrijk om helder te hebben waarom je wil ontregelen en wat je wil bereiken.

Stap 2: Doorgronden van je vraagstuk

Het is belangrijk om te weten waar regeldruk in jouw organisatie zit en waar ontregelen over gaat. Dit vormt de basis voor duurzame oplossingen.

Stap 3: In beweging krijgen van je organisatie

Vorm een veranderteam met medewerkers uit verschillende vakgebieden. Zo neem je meerdere belangrijke perspectieven mee en creëer je draagvlak. Draagvlak zorgt ervoor dat de plannen worden gesteund én uitgevoerd, ook op lange termijn.

Stap 4: Uitproberen en leren

Als de oorzaak en het effect helder zijn, kun je met je veranderteam bepalen welke oplossing(en) het beste is om de oorzaak aan te pakken.

Stap 5: Doen en blijven doen – blijvend ontregelen

Ontregelen is geen eenmalige actie, maar een continu proces van verbeteren.  Maak een plan.

Stap 1: Beginnen met ontregelen

Ga aan de slag met de volgende zaken:

  • Maak de aanleiding concreet: welke regels en registraties leveren nu vooral regeldruk op?
  • Formuleer een afgebakend doel: wat moet er merkbaar anders zijn als je klaar bent?
  • Kies het juiste moment: sluit je ontregeltraject aan op andere lopende projecten, of plan je het los om voldoende focus te hebben?

Stap 2: Doorgronden van je vraagstuk

Registraties en regels in kaart brengen

Registraties die niet zinvol lijken, leiden vaak tot regeldruk. Verzamel samen met je team de onnodige registraties. Niet alle registraties zijn ook verplicht, dus check de wettelijk verplichte registraties. 

Achterliggende oorzaken achterhalen 

Schrap niet alleen het symptoom (bijvoorbeeld een formulier), maar ga op zoek naar diepere oorzaken, zoals gebrek aan vertrouwen of onduidelijke afspraken. Het is belangrijk om de dieperliggende oorzaken aan te pakken. Anders komt er een regel bij waar er ook een weggaat. 

Stap 3: In beweging krijgen van je organisatie

Introduceer binnen jouw organisatie de Paarse kaart. Zo kunnen alle medewerkers de Paarse kaart trekken om regeldruk aan te kaarten wanneer het te veel is. Hierdoor maak je medewerkers bewuster van onnodige administratieve taken.

Betrek in je veranderteam in ieder geval: 

  • zorgprofessionals: door hen te laten delen waar ze in de praktijk tegenaan lopen en wat ze nodig hebben. 
  • managers en leidinggevenden: om ideeën uit de praktijk om te zetten in acties.
  • collega’s die betrokken zijn bij systemen, zoals ICT- of HRM-collega’s. 

Zo komen belangrijke perspectieven samen en weet je zeker dat iedereen mee kan denken én doen. Zorg hierbij dat deze medewerkers genoeg tijd hebben om deel te nemen. Ontregelen vraagt namelijk tijd voordat het tijd oplevert. Denk ook aan het vieren van kleine successen.

Stap 4: Uitproberen en leren

Zo pak je dat aan:

  • Ervaren van nut en noodzaak. Laat zorgmedewerkers ervaren hoe een registratie bijdraagt aan goede zorg. 
  • Kritisch reflecteren op regels: Trek de Paarse kaart! Het helpt als zorgprofessionals zich blijven afvragen:
    • Helpt het? 
    • Draagt het bij aan betere zorg? 
    • Moet het? Is het wel echt verplicht?
    • Werkt het? Is het efficiënt en eenvoudig georganiseerd? 
  • Optimaliseer digitale systemen en bekijk ook de pagina’s over het efficiënt inrichten van: ECD, Zorgplan, Risicosignalering, MIC-meldingen, Medicatieveiligheid en HACCP.

Stap 5: Doen en blijven doen – blijvend ontregelen

 Maak een plan voor de:

  • Borging: leg vast welke afspraken gelden, hoe je resultaten deelt en waar documentatie te vinden is. 
  • Monitoring: plan vaste momenten in om te evalueren: loopt het project volgens planning of zijn aanvullende acties nodig?
  • Vier successen: deel behaalde resultaten en erken de bijdrage van collega’s. Zo houd je de aandacht en energie levend.

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden