Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Niet-aangeboren hersenletsel

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Good practices

Praktijkverhalen

Apps en websites

Cijfers en feiten

Onderzoek

Niet-aangeboren hersenletsel

Educatief programma BrainSTARS

De gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel zijn niet altijd meteen duidelijk. Soms leidt het hersenletsel pas jaren later tot leer- en gedragsproblemen. Thuis, in de omgang met vrienden en/of op school.

Toegankelijke informatie NAH

Veel ouders, leerkrachten én professionele begeleiders van (gezinnen met) een kind met niet-aangeboren hersenletsel zijn op zoek naar toegankelijke informatie over de gevolgen van hersenletsel. Ook hebben zij behoefte aan praktische adviezen die helpen zo goed mogelijk met het kind om te gaan. Het handboek BrainSTARS voorziet in deze behoefte.

Meer competent door BrainSTARS

BrainSTARS werd ontwikkeld in de Verenigde Staten onder leiding van dr. Jeanne E. Dise-Lewis. Uit onderzoek naar de inzet van BrainSTARS in de V.S. kwam naar voren dat ouders en leerkrachten van kinderen met niet-aangeboren hersenletsel zich door BrainSTARS meer competent voelden in de omgang en het werken met deze kinderen. Ook ging het gedrag van de betreffende kinderen vooruit. Dit was voor Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg, reden de methode ook in Nederland te introduceren, in een bewerking van Vilans. De toegevoegde waarde van BrainSTARS in de ambulante gezinsbegeleiding in Nederland werd in 2011 en 2012 bevestigd in twee pilots.

Meer informatie over NAH-programma BrainSTARS

Aan de slag met BrainSTARS?

Evaluatie van de toepassing van BrainSTARS in de ambulante gezinsbegeleiding

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]