Naar hoofdinhoud

Triade Vitree: ‘Laat je inspireren door anderen, maar oordeel zelf’

Triade Vitree, een zorgorganisatie in Flevoland en Overijssel, maakt steeds meer gebruik van zorgrobots.

‘Momenteel verkennen we actief de mogelijkheden en we bekijken de ervaringen bij andere organisaties. We proberen ook zelf een aantal robots uit’, vertelt Erwin Pfeiffer, zorgtechnoloog bij Triade Vitree. ‘We halen veel informatie, inspiratie en kennis uit het VG innovatorsnetwerk en de samenwerking binnen de Carante Groep. Door goede verhalen uit de sector en door er zelf mee aan de slag te gaan, worden de medewerkers van Triade Vitree ook enthousiast.’

De robots: kijken en vergelijken

‘Bij Triade Vitree hebben we nu 20 robotkatten en 5 robothonden. Die hebben we aangeschaft op basis van de goede verhalen die we erover hoorden. De robot-huisdieren zijn bovendien een goedkope en laagdrempelige manier om kennis te maken met robottechnologie. Een robot als de Paro kan bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde, maar is veel duurder. 

Robots goed doordacht inzetten

‘We hebben ook een Tessa aangeschaft, maar die wordt nu nog niet ingezet bij cliënten. Het vraagt namelijk een goede voorbereiding én tijd om nieuwe dingen goed te introduceren en samen met de cliënt te testen. We hebben momenteel nog geen passende situatie gevonden waarin we de Tessa kunnen proberen. Je kunt robots namelijk niet zomaar over de schutting gooien; dan mis je je doel. Ik verwacht dat met name ambulante jongeren die thuis wonen baat hebben bij de Tessa. Vooral omdat zij vaak getriggerd moeten worden om iets te gaan doen. Tegen een hulpverlener zeggen deze jongeren vaak 'bemoei je er niet mee’, terwijl een robot geen directe relatie met de jongeren heeft en hen dus heel anders aanspreekt.’

Bewust en breed implementeren robotica

‘De ontwikkelingen op het gebied van robotica gaan hard. Voor je het weet, verdwijnen bepaalde robots ongebruikt in een kast en dat is zonde. We moeten dus vooraf goed nadenken over wat we willen aanschaffen en uitproberen. Ik hoor nog te vaak partijen roepen: ‘wat een mooie ontwikkeling, daar moeten we iets mee’. Daarnaast pleit ik voor het breed in de organisatie delen en inbedden van deze technologie. Ook bij ons ligt deze kennis momenteel nog bij een beperkt aantal mensen, maar hierin worden wel stappen gezet. Het is belangrijk dat medewerkers echt de tijd krijgen om zaken goed doordacht uit te proberen bij een cliënt. Dat gaat het beste als er iemand op locatie langsgaat bij de teams.’

Kijken wat bij een cliënt past

‘Bij Triade Vitree werken we daarom met een belevingskoffer, die rouleert langs de vestigingen. Daarin zitten onder meer de Belevenistafel, een Cradle, een robotkat en een robothond. En als een cliënt enthousiast reageert op de robotkat, dan laten we die op de locatie achter en kopen we een nieuwe voor in de belevingskoffer. Ik vind dit een uitstekende manier om te bepalen of iets bij een cliënt past. Je kunt immers als zorgverlener niet vooraf bepalen wat voor een bepaalde cliënt werkt. Daarom is het goed om het de cliënt zelf uit te laten proberen.’

Tips Triade Vitree

  • Laat je gerust inspireren door verhalen van andere organisaties, maar trek conclusies op basis van je eigen ervaringen. Realiseer je dat iedere cliënt anders is. Blijf luisteren naar de doelgroep en kijk naar de behoefte. Zet een robot alleen in als het de cliënt ook echt helpt. 
  • Schroom niet om de inzet van robotica gewoon te proberen. Door proberen doen we ervaringen op die we niet eerder hadden kunnen bedenken. Experimenteer ermee en accepteer dat het soms ook niet werkt.

Lees meer

Deel deze pagina via:

Contactpersonen