Toon zoekbalkToon menu

Probleemgedrag

Reflecteren belangrijk bij moeilijk verstaanbaar gedrag

Begeleiding à la carteVoor het programma Begeleiding à la carte gaan zorgorganisaties bij elkaar op werkbezoek voor inspiratie. Zo nam ASVZ een kijkje bij de Hartekamp Groep. Dat leverde een mooi gesprek op. Conclusie? Als je de cliënt voorop wilt stellen, is het juist ook belangrijk om oog te houden voor het welzijn van de medewerker.  

Met welke verwachting ging je kijken?

Remco Gillisen (manager wonen intensief bij ASVZ): ‘Ik was vooral nieuwsgierig naar de locatie, visie en de manier waarop de Hartekamp Groep de huisvesting heeft vormgegeven. De woningen daar zien eruit als normale uitnodigende woningen. Iedereen beschikte over eigen sanitair. Dat is mooi, daar voldoen wij niet altijd aan.’

Madelon Sijsenaar (manager zorg bij de Hartekamp Groep): ‘De meeste woningen zijn aan elkaar geschakeld. Remco heeft ook een kijkje genomen in een locatie die we net verbouwd hebben. Daar hebben we woningen gesplitst.’   

Wat heeft je geïnspireerd?

Coaching on the job
Madelon: ‘Ik vond het heel fijn om te horen van “goh, hoe doen jullie dat nu?” Zo gaat de Hartekamp Groep uit van de begeleidingsfilosofie "versterkend begeleiden" waarin de relatie altijd centraal staat. Bij ASVZ wordt de Triple-C behandelmethodiek gebruikt die onder andere uitgaat van menselijke behoefte en het aangaan van een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie. ASVZ biedt deze methodiek ook als trainingsprogramma aan andere organisaties aan. We hebben het over onze toekomstplannen gehad. Zo willen wij een programma Complexe Zorg aanbieden zodat medewerkers nog sterker worden in het centraal stellen van de relatie en de cliënt nog beter gaan lezen. Daarvoor gaan we een supportteam opzetten, starten we met een opleidingsprogramma, intervisie, coaching on the job en organiseren we kenniscafés waar collega’s ervaringen kunnen uitwisselen.’

Oog hebben voor de behoefte 
Remco: ‘Ook ik vond het gesprek dat we hebben gehad inspirerend. Zo spraken we over hoe je de focus houdt op het goed omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. In de praktijk lijkt vaak de aandacht uit te gaan naar het beheersen van het gedrag zelf in plaats van te zien welke behoefte daaronder zit. De neiging is om een stap naar achter te doen of te separeren, of direct te behandelen met medicatie. Terwijl het juist een kracht is om een stap naar voren te zetten, een arm om iemand heen te slaan en te zeggen: “Goh, ik zie dat je het moeilijk hebt.” Dat vraagt om mensen die én voldoende geschoold zijn en de juiste competenties hebben.'  

Bewoner geeft begeleider hand bij Hartekam Groep
Wat ga je na dit bezoek anders doen in je eigen organisatie?
Madelon: ‘Als het gaat om complexe zorg heeft ASVZ toch echt wel zijn sporen verdiend. Daarom vond ik het ook fijn om vragen daarover aan Remco te kunnen stellen. Voor sommige medewerkers kan complexe zorg ook gewoon te complex zijn. Je kunt dan wel alles uit de kast gaan trekken om dat te verbeteren, maar hoever ga je daarin? Tenslotte moet je ook de veiligheid van het team en de cliënt kunnen garanderen. Remco gaf ons mee dat het belangrijk is om extra alert te zijn op hoe mensen hun werk beleven. Wij hanteren daarvoor het stoplichtsysteem. Als je het lastig vindt om met een bepaalde cliënt te werken, staat je stoplicht op rood. Dat maakt de kans ook groter dat iemand opbrandt. Remco gaf ons het advies dat het dan ook kan helpen als medewerkers even wisselen met elkaar.’ Wat zou je aan andere organisaties willen meegeven?

Zelfde taal spreken
Remco: ‘Aansluiten bij de behoeft van een cliënt en behandelen vanuit de gedachten van Triple C klinkt mooi en eenvoudig, maar de toepassing ervan vraagt wel om een zorgvuldig proces. Zo is het belangrijk dat de gehele organisatie deze kernwaarden en methodiek aanhangt.’  

Ook plan op maat voor medewerkers
Madelon: ‘Belangrijk dat je niet alleen kijkt naar een plan op maat voor de cliënt, maar ook naar een plan op maat voor de individuele medewerker en het team. In dit werk ben je je eigen instrument om de ander positief te kunnen beïnvloeden. Dan moet je wel weten wat je aan jezelf en de ander hebt. Het is belangrijk dat zorgorganisaties dat willen faciliteren en zorgmedewerkers in dienst nemen die sensitief zijn, open staan voor anderen en een goed vermogen tot zelfreflectie hebben.’

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.



Reacties

Laura Dominic 22/9/2022

Hallo allemaal, mijn naam is Laura Dominic en ik ben hier om ook Dr Isikolo te bedanken, die God gebruikte om mijn situatie te verwoesten en de vreugde en het geluk in mijn huis te herstellen. Ik verloor mijn man aan een dame in het buitenland toen hij ging werken in dezelfde regio waar zij woont. Ik heb nooit geweten wat er allemaal gebeurde totdat een vriend van mij me foto's van beide samen stuurde en het was me daarna bekend dat dit de reden was waarom mijn man koud tegen me werd en me achterliet. Mijn man was gehypnotiseerd en beheerste mijn geest en ik wist alles toen ik contact opnam met Dr. Isikolo toen ik naar hulp zocht en er geen vond. Hij verzekerde me van zijn terugkeer en het herstel van onze liefde en geluk, wat hij deed en het resultaat begon zich na 48 uur te manifesteren. Nu heb ik mijn man terug en ik kan Dr Isikolo niet genoeg bedanken voor zijn eerlijkheid en steun. Stuur hem een sms via WhatsApp +2348133261196 of e-mail hem via: isikolosolutionhome@gmail.com als je hulp nodig hebt.