Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

VraagApp

Het Kennisplein wil (sociale) innovaties binnen de gehandicaptensector in kaart brengen. Joëlle Lafeber is werkzaam bij VraagApp en vertelt je er graag meer over. “VraagApp zorgt dat kleine vragen geen grote problemen worden.”

kennismarkt-innovatie-innoveren-vraagappVraagApp is een app voor mensen (met een verstandelijke beperking) die de samenleving ingewikkeld vinden. Zij hebben vaak een begeleider, maar zien die bijvoorbeeld maar één keer in de week. VraagApp voorkomt dat kleine vragen groten problemen worden en ondersteunt vragenstellers in hun zelfstandigheid.

VraagApp koppelt mensen met een vraag aan flexibele vrijwilligers. Als vragensteller open je de app en stel je je vraag door hem in te typen of in te spreken. De vraag wordt dan naar een aantal vrijwilligers gestuurd. De eerste vrijwilliger die de vraag oppakt  komt met de vragensteller in een chatgesprek. Binnen een paar minuten is de vragensteller blij, omdat hij weet wat hij moet doen. Ook de vrijwilliger tevreden omdat hij/zij iemand heeft kunnen helpen. VraagApp is ontwikkeld in samenwerking met de LFB.

Filmpjes

https://www.youtube.com/watch?v=3r01zLKD_Lc

Betrokkenen (wie is nodig bij implementatie van het idee)

De app wordt voornamelijk aangeboden door organisaties. Zij kopen VraagApp-abonnementen in, en verspreiden deze (via hun begeleiders, job-coaches en klantmanagers) onder hun cliënten. Zij krijgen hiervoor een eigen VraagApp op hun telefoon waarmee je makkelijk abonnementen kunt uitdelen. VraagApp kan ook particulier gekocht worden voor 12 euro per jaar.

Op welke manier levert het idee een bijdrage aan de ondersteuning van mensen met een beperking?

De cliënt ondervindt een aantal voordelen, namelijk:

  • de cliënt durft meer en doet meer (mensen met een beperking zijn hierdoor zelfstandiger)
  • de cliënt ontvangt snel antwoord (vrijwilligers zijn goed bereikbaar en reageren dus snel)
  • de cliënt ervaart minder stress
  • de cliënt kan de app makkelijk eigen maken

vraagapp-kennismarkt-innovatie-innovaties-gehandicaptensector 

Voor welke doelgroep is het idee geschikt?

  • mensen met een licht verstandelijke beperking
  • mensen met een verstandelijke beperking
  • mensen met een lichamelijke beperking
  • mensen met niet aangeboren hersenletsel
  • mensen met een visuele beperking
  • mensen met autisme spectrum stoornis
  • ouder wordende cliënten
  • Iedereen die wel eens vragen heeft
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Hilair Balsters

mail | meer info

h.balsters@vilans.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer