Toon zoekbalkToon menu

Gewoon Bijzonder

Nieuw: De leermodule ‘LVB en verslaving voor het onderwijs’

Hoe ga je om met mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) die middelen gebruiken? Dat is niet altijd even makkelijk. Voor studenten en docenten is er daarom nu een leermodule. Met casussen uit de praktijk, vragen en hulpmiddelen.

 

Hulpmiddelen

Wat roept deze casus bij je op? Wat vind je van de situatie? Wat zou je in eerste instantie doen? Met deze vragen kunnen studenten met elkaar in gesprek nadat ze een casus hebben gelezen. Vervolgens kunnen ze kiezen uit een aantal hulpmiddelen. Welk hulpmiddel zou je inzetten en waarom? Hoe zou je dat doen? Wat spreekt je aan in het hulpmiddel? Wat niet? Zou je in deze situatie de samenwerking zoeken met de verslavingszorg? De studenten wisselen vervolgens hun gedachten hierover uit.

 

Informatie voor docenten in de lesbrief

Naast de module is er voor docenten een lesbrief. Daar staan instructies in, leerdoelen, interactieve lesvormen en tips. Ook vinden zij er uitleg over de hulpmiddelen en methodes. De hulpmiddelen en methodes komen uit de leidraad ‘LVB in het vizier’. Hierin staan veertig tools en methoden voor het ondersteunen van mensen met LVB en middelengebruik.

Zes casussen uit de praktijk

In de leermodule vind je zes casussen uit de praktijk:

  1. Jaimie (17) een jongen die gevoelig is voor groepsdruk. Een aantal jongens waar hij mee omgaat, gebruiken alcohol, sigaretten en wiet. Zijn ouders maken zich zorgen en roepen jouw hulp als begeleider in.
  2. Ken en Sven hebben allebei een licht verstandelijke beperking (LVB). Sven vertelt aan Ken dat hij naar een feestje gaat. Hij wil XTC gaan gebruiken. Als begeleider hoor je dat gesprek. Je vraagt jezelf wat je kunt doen om een gesprek met ze aan te gaan.
  3. Lieke (24) vertelt aan jou dat ze mixdrankjes drinkt. Dit heeft zij nodig om zich zeker te voelen. Zonder alcohol op durft ze eigenlijk niet naar een feestje te gaan. Jij vraagt je af hoe je haar hierin het beste kunt ondersteunen.
  4. Dennis (24) woont nu zelfstandig. Als ambulante begeleider ga je éen keer per week bij hem langs. Wat opvalt zijn de vele bierkratten in zijn tuin. Ook vertelt hij dat hij vaak niet uitkomt met zijn weekgeld. Je vraagt je af hoe je hier het beste het gesprek met hem over kan voeren.
  5. Delano is sinds twee maanden gestopt met drinken. Hij vertelt je dat hij het daar moeilijk mee heeft. Het lijkt wel alsof iedereen drinkt. Overal ziet hij bierflesjes om hem heen. Je vraagt je af hoe je hem hierin kunt begeleiden.
  6. Ineke wil stoppen met blowen. Hulp van de verslavingszorg ziet ze niet zitten. Dat liep namelijk eerder mis. De behandelaren leken haar daar niet echt te begrijpen. Ze wil wel graag veranderen. Je vraagt je af wat de volgende stap kan zijn.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer