Home Thema's Technologie en apps Zorgrobotica Praktijkverhalen robotica Amerpoort: ‘Ga uit van de vraag en koppel daar technologie aan’

Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

Amerpoort: ‘Ga uit van de vraag en koppel daar technologie aan’

Carante Groep is een samenwerkingsverband van 13 zorgorganisaties verspreid over Nederland. Amerpoort is een van deze organisaties. Zij bieden zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking in de regio Utrecht.

Gehandicaptenzorgrobot Tessa

“We hebben onlangs onder meer de Tessa en de robotkat ingezet”, vertellen Dorinda Kuijf van Amerpoort en Sebastiaan ten Hove van Carante Groep. “Daarbij moeten we ervoor blijven zorgen dat nieuwe technologieën de cliënten écht verder helpen bij hun behoeften.”

Robotkat continu uitgeleend

Robotkat JoyforAllDorinda Kuijf: “Bij Amerpoort hebben we al wat ervaring opgedaan met robots. De robotkat is bijvoorbeeld een groot succes. Hij is volop in gebruik en continu uitgeleend. De robotkat helpt onder meer bij het verminderen van spanning. We hebben hem voor alle doelgroepen ingezet. Een andere robot binnen onze organisatie is de Tessa. Ons Innovatielab heeft deze gedemonstreerd en vervolgens meegegeven aan een medewerker. Die heeft de robot thuis getest. Op dit moment bekijken we voor welke cliënten deze toepassing het meest geschikt is, zodat we hem in de praktijk kunnen testen.”

Ruimte maken voor zorgprofessionals

“Amerpoort heeft zeker interesse in robotica. Bij ons speelt echter tegelijkertijd de vraag of de inzet daarvan wel zinvol is. Waarom willen we dit? De focus zou eerder moeten liggen op het verbeteren van het werkproces voor onze zorgprofessionals, zodat zij meer ruimte ervaren voor innovatie en prettiger kunnen werken. Zo ontstaat er meer tijd en ruimte om ons op de cliënt te richten. Op dit moment zien we de robots meer als gadgets. Hoe zorgen we ervoor dat die ook echt impact hebben? Dat vraagt om ruimte en middelen.” 

Robot de helpende hand

Sebastiaan ten Hove: “Ik beschouw robots als apparaten die kunnen helpen. Interessant is dat organisaties nu zien dat de huidige robots de rol van de zorgprofessionals niet overnemen. Het is belangrijk om medewerkers bij deze ontwikkelingen te betrekken. Zij moeten ervoor openstaan. Als je robotica succesvol wilt inzetten, moet je langsgaan op de locaties en contact leggen. Zo ontdek je welke technologie op een bepaalde locatie nodig is. Ga uit van de lokale vraag of uitdaging en koppel dáár technologie aan. Het is prettig als leveranciers vooraf een demo kunnen geven. Dan kunnen we samen met de medewerkers besluiten of de robot een antwoord geeft op de vraag en of de aanschaf daarvan zinvol is.”

Tips van Carante groep

  • Zorg dat collega’s tijd en ruimte krijgen om nieuwe technologieën uit te proberen.
  • Organiseer demo’s en beslis aan de hand daarvan samen of een bepaalde technologie de aanschaf waard is.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Lotte Cornelisse

mail | meer info

l.cornelisse@vilans.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer