Naar hoofdinhoud Naar footer

Ontregel het ECD

Verminder de administratie rondom het ECD

Laatst bijgewerkt op: 16-07-2025

Een ontregelaanpak is uniek voor iedere organisatie, maatwerk dus. Zorg er daarom voor dat de aanpak aansluit bij waar je organisatie nu staat en waar jullie last van hebben. Neem daarbij de visie, organisatiestructuur en werkwijze van de organisatie mee. Voor het beste resultaat moet de ontregelaanpak hier goed bij passen.  De volgende 3 stappen helpen je op weg.

Stappenplan

Stap 1: Maak doel helder

Bedenk met jouw verbeterteam waarom het zo belangrijk is om de regeldruk nú aan te pakken. Zorg dat je dit helder hebt, voordat je aan de slag gaat met ontregelen. Dan krijg je ook makkelijker steun voor je plannen vanuit de organisatie. Hoe maak je een eerste start?

Stap 2: Breng regeldruk in kaart

Het is belangrijk om te weten waar de regeldruk in jouw organisatie zit en waar ontregelen precies over gaat. Die kennis heb je nodig om een goede basis te leggen, voordat je van start gaat. 

Stap 3: Echt ontregelen

Als je de onderliggende oorzaken scherp hebt, kun met je veranderteam bepalen welke oplossing(en) het beste is om de oorzaak aan te pakken.

Stap 1: Maak doel helder

Bedenk met jouw verbeterteam waarom het zo belangrijk is om de regeldruk nú aan te pakken. Zorg dat je dit helder hebt, voordat je aan de slag gaat met ontregelen. Dan krijg je ook makkelijker steun voor je plannen vanuit de organisatie. Hoe maak je een eerste start?

Bepaal met elkaar wat jullie gezamenlijk willen bereiken met ontregelen. Welke zichtbare en merkbare (gedrags)verandering zie je voor je? Een helder en afgebakend doel helpt om de verandering richting te geven. Denk na over hoe het eindresultaat eruit ziet. En wanneer jullie tevreden zijn. Wat valt binnen jullie ontregelaanpak en wat erbuiten? Waar heb je invloed op en waar niet op?

Tools en inspiratie

Stap 2: Breng regeldruk in kaart

Het is belangrijk om te weten waar de regeldruk in jouw organisatie zit en waar ontregelen precies over gaat. Die kennis heb je nodig om een goede basis te leggen, voordat je van start gaat. 

Breng registraties en regels in kaart waar medewerkers het meeste last van hebben. Registraties die niet zinvol lijken, leiden vaak tot regeldruk. Spoor samen met je team eenvoudig onnodige registraties op en dring ze terug. Je ontdekt hoe jij en je collega’s over bepaalde registraties denken en hoe je er in de praktijk mee omgaat. 

Kom daarna achter de achterliggende oorzaak. Veel organisaties pakken eerst een document aan waar ze last van hebben, zoals het schrappen van een formulier. Later blijkt dat het formulier een symptoom is van een dieperliggende oorzaak, namelijk te weinig onderling vertrouwen. Belangrijk om de dieperliggende oorzaken aan te pakken. Anders komt er een regel bij waar er ook een weggaat.  Ga samen met een multidisciplinair team aan de slag om de dieperliggende oorzaak van de regeldruk helder te krijgen. Want alleen bestaande regels en registraties schrappen is niet genoeg om regeldruk te verminderen.