Naar hoofdinhoud

Pluryn: ‘Betrek cliënten bij testen en uitproberen’

Pluryn is een grote aanbieder van zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking, verspreid door het hele land. Op verschillende locaties hebben ze ook een Living Lab: een verzamelplaats waar nieuwe technologieën worden getest en uitgeleend. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Denktank. We spreken Isabelle Geerdink, Alysha Merkx en de medewerkers van de Denktank over het onderwerp robotica.

Robot Tessa getest

'De Denktank doet eigenlijk drie dingen. We testen en beoordelen de nieuwste technologieën, we lenen ze uit aan cliënten binnen en buiten Pluryn, en we adviseren over het gebruik van eHealth en beantwoorden hier vragen over. We hebben bijvoorbeeld de robot Tessa uitgebreid getest. Hierbij kijken we naar verschillende dingen. Hoe eenvoudig is digitale zorg? Wat kan de robot? Waarvoor kan dat interessant zijn? We kennen de Tessa als hulpmiddel voor mensen die dingen vergeten, maar kijken ook of het bij andere doelgroepen past.' 

Digital Health Center

'Vooral de installatie van de Tessa kost veel tijd. Maar als de robot is ingesteld, kan ze je wel helpen. Verder is het gebruik leuk, maar worden sommige zinnen nog een beetje gek uitgesproken. Als je over onze bevindingen wilt lezen, kun je op de website van het Digital Health Center kijken. We delen de resultaten ook met de makers van de Tessa. Zo kunnen zij de robot nog beter en eenvoudiger maken.'

Robotzeehond Paro erg populair

'We hebben ook de robotzeehond Paro. Dit vinden we een heel mooi product. Hij is erg populair bij cliënten en eigenlijk continu uitgeleend. We denken dat dit komt omdat hij goed op schoot ligt en daardoor prettig in gebruik is. Het zou wel fijn zijn als we de Paro makkelijker kunnen schoonmaken, want hij wordt soms best wel vies.' 

Uitlenen en ervaringen ophalen zorgrobotica

'Cliënten mogen de verschillende producten lenen, waaronder dus de robots Tessa en Paro. Dit kan via de uitleenservice van het Digital Health Center. Als ze teruggebracht worden, vragen we altijd hoe de gebruikers het hebben ervaren. Soms schaffen ze na het uitproberen de technologie zelf aan. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld door de kosten, lenen ze het product op een later moment nog eens.'

Tips nieuwe digitale zorg inzetten

  • Stel je eHealth vragen via livinglab@pluryn.nl
  • Probeer de technologie uit met cliënten
  • Maak lenen mogelijk en haal steeds ervaringen op

Lees meer

Deel deze pagina via:

Contactpersonen