Technologie en apps

Nachtzorg

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Ernstige meervoudige beperking

Spelsoftware EyeFX en Look to Learn

Oogbesturing is een techniek die communicatie, pc-bediening of interactief snoezelen mogelijk maakt voor mensen die dit vanwege een motorische beperking niet op een ander wijze kunnen doen. Het Expertisecentrum Oogbesturing is een onderdeel van rdgKompagne.

Het Expertisecentrum Oogbesturing helpt oogbesturing voor meer mensen in nog meer verschillende situaties mogelijk te maken. Het helpt huidige gebruikers bij problemen en om verder te komen in het gebruik ervan. Om dit mogelijk te maken heeft het expertisecentrum de beschikking over een pool van oogbesturingssystemen. Het Expertisecentrum Oogbesturing informeert over de mogelijkheden van oogbesturing, geeft demonstraties en gaat samenwerkingstrajecten aan met ontwikkelaars en onderzoekscentra.

Dankzij de beschikbaarheid van zeer eenvoudige computerspelletjes kunnen ook personen met een laag ontwikkelingsniveau van oogbesturing profiteren en zodoende zelf invloed hebben op hun speelomgeving. Naast betaalde softwarepakketten zijn er online ook veel gratis spellen te vinden die geschikt zijn voor deze doelgroep.

https://vimeo.com/47192243

Sensory EyeFX en Look to Learn

Oogbesturing is een alternatieve methode voor het bedienen van computers. De gebruiker hoeft slechts naar het scherm te kijken om objecten “aan te klikken”. Voorheen werd deze techniek alleen ingezet voor de bediening van dynamische communicatiehulpmiddelen en pc’s door mensen met zeer beperkte bewegingsmogelijkheden. Sensory EyeFX brengt de techniek ook binnen het bereik van personen met een zeer laag ontwikkelingsniveau.

Sensory EyeFX is een softwarepakket dat bestaat uit een reeks 'sensorische toepassingen', die oogbewegingen vertalen naar audiovisuele effecten op het scherm. Sensory EyeFX biedt gebruikers een breed scala aan nieuwe werelden die ze kunnen verkennen en beïnvloeden, gewoon door rond te kijken. Plaats eenvoudig het beeldscherm met de oogbesturingsmodule voor de gebruiker en zijn of haar oogbewegingen worden direct vertaald naar effecten op het scherm. Zo krijgt deze groep mensen voor het eerst de mogelijkheid een interactie te hebben met de omgeving.

30 activiteiten

Sensory EyeFX bestaat uit 30 activiteiten, die zijn ingedeeld in vijf verkenningsniveaus. Via deze niveaus leren gebruikers stap-voor-stap de benodigde vaardigheden voor het omgaan met oogbesturing. Het eerste niveau bestaat uit zeer eenvoudige 'snoezelachtige' actie-reactie activiteiten, waarbij er iets op het scherm gebeurt zodra de gebruiker ernaar kijkt. In de volgende niveaus wordt actief richten steeds meer van belang en wordt een steeds bewustere omgang met de objecten op het scherm gevraagd.

Softwarepakket

Look to Learn is een softwarepakket met 40 activiteiten voor beginnende gebruikers van oogbesturing. De activiteiten zijn speciaal opgezet om de benodigde vaardigheden voor oogbesturing op een leuke manier aan te leren. Look to Learn sluit ook goed aan bij het groei-concept: het kan een bijdrage leveren aan de communicatieontwikkeling van mensen met een laag ontwikkelingsniveau en zeer beperkte bewegingsmogelijkheden.

Activiteiten

De activiteiten zijn onderverdeeld in de volgende vijf niveaus:

  1. Sensorisch: gebruikers leren dat er iets gebeurt wanneer zij naar het scherm kijken.
  2. Verkennen: gebruikers worden gestimuleerd het hele scherm te gebruiken.
  3. Richten: gebruikers leren nauwkeurig naar objecten te kijken.
  4. Kiezen: gebruikers leren keuzes maken.
  5. Beheersing: oefeningen om de controle met de ogen verder te verbeteren.

Download het competentieprofiel


Casus

Super enthousiast zijn de kinderen van de Klim Op, nadat het oogbesturingssysteem op locatie geïntroduceerd wordt. Zoiets als dit hadden ze nog niet eerder gedaan! Voor zich zien zij een beeldscherm met een soort kastje ervoor. Dit kastje scant met infrarood licht de oogbewegingen van het kind en reageert daarop. Als  begeleider kan je instellen welk programma gebruikt wordt. Bijvoorbeeld een spelletje als het omdraaien van twee gelijke kaarten, het bespelen van een muziekinstrument of bedienen van snoezelapparatuur.​ Waar vind je als begeleider meer informatie over deze spelsoftware? 

Thema's

Thema's
  • emotioneel welbevinden
  • persoonlijke ontwikkeling
  • zelfbepaling
Lees meer over de thema's

Onderbouwing bruikbaarheid website 

Practice-based. Kennis op basis van ervaringen.


Deze tool is onderdeel van
Leidraad EMB in het vizier.
Ga naar de leidraad
Leidraad EMB in het vizier hoort bij onderzoeksprogramma
Gewoon Bijzonder.
Lees meer over Gewoon Bijzonder

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Rita van Burgsteden

mail | meer info

rita.van.burgsteden@xs4all.nl

Lees meer

foto van Rita van Burgsteden

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer