Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Praktijkverhaal: Doe-IT bij stichting Philadelphia

Met Doe-IT wil de afdeling I&A van stichting Philadelphia samen met de zorgmedewerkers op zoek gaan naar oplossingen die IT kan bieden in de ondersteuning bij  cliënten en bij  medewerkers.

Sanne:

Ik vind Doe-IT een goed voorbeeld voor andere organisaties. Met dit initiatief laat Philadelphia zien dat ze met de afdeling I&A (informatisering en automatisering) cliënten en medewerkers ondersteund op verschillende vlakken. Enerzijds mag je ze altijd bellen als je vragen hebt. Dit team komt op locatie als je daarom vraagt. En ze leggen alles uit: van het aanzetten van je iPad tot het doelgericht inzetten van apps in de ondersteuning. En als je vragen hebt over de privacy-instellingen van Facebook kun je ook bij hen terecht.

Tegelijkertijd is er ook aandacht voor het daadwerkelijke gebruik van applicaties. Dit wordt door een groep mensen getest. Dat is niet onbelangrijk. Veel apps worden onder de aandacht gebracht zonder dat er ooit iemand iets mee heeft gedaan. Hier worden apps gebruikt en aanbevolen.

En er is aandacht voor wat medewerkers en cliënten willen. Of in ieder geval voor de ideeën die ze hebben. Een mooi initiatief dat – wat mij betreft – in grote en kleine organisaties nagedaan kan worden. Stel iemand beschikbaar die dit wil/kan doen.

Geef deze persoon een laptop en een tablet. En geef al je medewerkers zijn/haar telefoonnummer. Als deze persoon voldoende ideeën ophaalt, kun je je hele marketingbudget besteden aan het bouwen van een mooie nieuwe applicatie.

Franka:

Doe-IT is tot stand gekomen nadat  we merkten dat er al  veel leuke en handige IT toepassingen voor cliënten en medewerkers zijn maar dat daar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt op de werkvloer. Doe-IT doet verschillende dingen. Zo houden we Doe-IT sessies, dit zijn workshops voor medewerkers of cliënten waarin we op zoek gaan naar IT oplossingen en uitleg geven hoe bepaalde IT toepassingen werken. We hebben ook een Doe-IT store en maken en testen apps in het Doe-IT lab en de Doe-IT proef.

Doe-IT Sessie

Tijdens een Doe-IT sessie wisselen we ideeën uit over hoe digitale middelen de ondersteuning aan de cliënt en het werk van medewerkers  kunnen verbeteren. Bij deze ideeën worden bestaande middelen gezocht, denk aan reeds bestaande apps voor een iPad. Deze worden beschikbaar gesteld en gedeeld in de Doe-IT Store. Als het nog niet bestaat, wordt onderzocht of deze apps ontwikkelt kunnen worden in een  Doe-IT Lab en uitproberen in Doe-IT Proef.

Daarnaast zijn er ook themasessies waaronder werken met de iPad, social media en verhuizen.

Doe-IT Store

Er zijn miljoenen apps in de appstore. Om medewerkers te helpen bij het zoeken hebben we al wat voorwerk gedaan en een aantal leuke en handige apps verzameld in de Doe-IT store. De Doe-IT store staat op intranet van Stichting Philadelphia en is ook te vinden in de app die speciaal gemaakt is voor medewerkers.

Doe-IT Lab

Soms is er geen bestaande IT oplossing voor het idee van de medewerker of cliënt. Dan maakt jouw idee kans om geselecteerd te worden en in Doe-IT Lab ontworpen en ontwikkeld te worden.

Doe-IT Proef

De gemaakte oplossingen uit de Doe-IT sessie of Doe-IT lab gaan we samen met medewerkers en cliënten in de praktijk testen. Na een succesvolle proef wordt de oplossing algemeen beschikbaar gesteld. Zo hebben we al de Pictoplanner met begeleiders en cliënten op locatie getest.

Meer informatie over het Doe-It team: Franka Karsten f.karsten@philadelphia.nl