Home Thema's Technologie en apps Zorgrobotica Praktijkverhalen robotica Zozijn: ‘Laat collega’s de robots eerst zelf uitproberen’

Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

Zozijn: ‘Laat collega’s de robots eerst zelf uitproberen’

Zozijn, een organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking of Niet-aangeboren hersenletsel (NAH), heeft een eigen Zorglab waarmee ze technologie uitlenen aan cliënten en medewerkers.

Zozijn zorglab met onderzoeker IvoBeleidsadviseur Ivo Veldman: ‘Als iemand na de testperiode tevreden is met de robot, helpen we bij de aanschaf van de technologie. Zo kunnen ook mensen met een beperking een zo normaal mogelijk leven leiden.’

Vooral simpele producten

‘Het Zorglab heeft veel verschillende technologieën tot zijn beschikking: van fitbits tot robotkatten. Als de technologie bevalt, mag de cliënt hem van ons overnemen. We bieden vooral simpele producten aan, die minder dan 200 euro kosten. We merken namelijk dat cliënten niet snel een heel dure robot of toepassing kopen. Die proberen we daarom ook niet snel uit. Voor de prijs van één Pepper kun je bijvoorbeeld 1000 robotkatten kopen. Daar maak je veel meer mensen blij mee.’

Beoordelen en testen

‘Wij testen de robots niet zelf, maar beoordelen samen met de begeleiders, de ergotherapeuten of bijvoorbeeld het slaapteam of een robot geschikt is en of de voordelen opwegen tegen de kosten. Als iedereen - inclusief de cliënt - enthousiast is, gaan we de robot uitproberen. Vooral de robothond en de robotkat zijn populair. Die laatste heeft echter wel een probleem: je kunt hem niet wassen. Er bestaat ook een robotkat die je wel kunt wassen, maar die is meteen een stuk duurder. Dan wil je wel eerst zeker weten of hij veel beter is voordat je hem aanschaft.’

Robotkat gehandicaptenzorg JoyforAllCollega’s enthousiast maken over robots

‘Wat we tijdens het testen ontdekten, is dat we vooral de begeleiders enthousiast moeten maken. Cliënten vragen vaak niet zélf om een product; een collega moet signaleren dat een bepaalde technologie meerwaarde kan hebben. Zij krijgen daarom de producten mee naar huis, zodat ze meer openstaan voor de technologie en de mogelijkheden daarvan.’

Betere kwaliteit van leven

‘Simpele robots, zoals de Paro en de robotkat, functioneren gewoon goed en hebben duidelijk meerwaarde. Echte robots zijn nu nog erg arbeidsintensief. Maar als je straks een robot hebt die zelfstandig iemands lichaam kan wassen, dan zou dat pas echt waardevol zijn. Denk alleen al aan iemands privacy. Voor mensen met Ernstige meervoudige beperkingen (EMB) zie ik ook veel mogelijkheden, bijvoorbeeld met slimme luiers. Dat soort praktische technologieën leveren mijns inziens op dit moment meer op dan sociale robots waar je hele gesprekken mee zou moeten kunnen voeren. De spreekvaardigheid van de sociale robots is nu nog niet goed genoeg om zomaar in te zetten.’

Van speelgoed naar robot

‘Veel van de producten die we bij het Zorglab hebben, zitten tussen speelgoed en robots in. Over een jaar willen we met de producten die we aanbieden meer naar echte zorgtoepassingen. Hierdoor neemt het gebruik ook toe. Je hebt dan niet meer één apparaat voor 1 of 2 cliënten. Een robot als de LEA kan meerdere cliënten helpen om zelfstandiger te worden, met als gevolg een verbeterde kwaliteit van leven. Daar doen we het uiteindelijk voor.’

Tips van Zozijn:

  • Lever de technologie en producten kant-en-klaar bij de cliënt aan en ga pas weg als alles werkt. 
  • Laat je collega’s de technologie zelf uitproberen en maak hen op die manier enthousiast. Spreek ook gerust je verbazing uit als mensen ‘moeilijk doen’.
  • Betrek je collega’s, zoals de ergotherapeut en het slaapteam.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Lotte Cornelisse

mail | meer info

l.cornelisse@vilans.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer