Toon zoekbalkToon menu

Zorgtechnologie

“Door Severinus Live hebben we meer oog gekregen voor de kwaliteiten van mensen.”

In de coronatijd is zorgorganisatie Severinus live tv-uitzendingen gaan maken om ook op afstand te zorgen voor contact met en tussen cliënten. Intussen is Severinus Live niet meer weg te denken. Cliënten zijn op alle niveaus betrokken bij de uitzendingen: ze bepalen wat besproken en gedraaid wordt, ze zijn de gastheer of vrouw, ze presenteren, maken reportages en doen de techniek. Jos Koopman zag er zelfs zijn grote droom in vervulling gaan. Iedere vrijdagavond heeft hij zijn eigen DJ Jos Show.
 

Dansen, muziek luisteren, met elkaar praten - bij Severinus in Veldhoven was het iedere maandag- en donderdagavond soos. Tot corona kwam. In maart 2020 moest alles en iedereen in lockdown. “We wilden een goed alternatief bieden, een digitale omgeving waar cliënten elkaar konden spreken en met elkaar in contact komen”, vertelt innovatieadviseur en vrijwilliger Erwin Meinders. “Vanuit Innovatie-Impuls is een netwerk opgezet waarin organisaties ideeën op dit gebied uitwisselden. Daar hebben wij aan deelgenomen.”

Ga ook aan de slag!

De Innovatie-Route ondersteunt je bij het implementatieproces door het beschrijven van fases, etappes en hulpmiddelen. De Innovatie-Route is gebaseerd op onderzoeksinformatie en kennis uit de praktijk.

Bekijk de Innovatie-Route


Met een team heeft Erwin in korte tijd een aantal digitale activiteiten opgezet, zodat cliënten op de woonlocaties toch daginvulling hadden. “Al snel maakten we ook onze eerste live tv-uitzending. We zijn gestart met YouTube-streaming, maar dat werkte niet goed. Daarom zijn we overgegaan op een professioneel streamingsprogramma en een professionele studio. Verder zijn we gewoonweg begonnen. Cliënten die in de uitzending kwamen, hebben we gevraagd wat ze wilden. Zo hebben we Severinus Live samen met cliënten op maat gemaakt en bijgevijld.”

Regie over de avond

Severinus Live is één en al cliëntbetrokkenheid, op allerlei niveaus. Zo zijn er twee soorten medewerkers bij Severinus Live. “Aan de techniekkant werken twee cliënten vrijwel zelfstandig. Aan de creatiekant zijn dat er een stuk meer. Er is een bewoner die podcasts maakt en iemand die filmpjes maakt. En er is bijvoorbeeld ook een bewoner die eens in de maand keyboard komt spelen. Verder presenteren cliënten de uitzendingen. Ondertussen zijn er wel dertig tot veertig presentatoren geweest. Iedereen die mee wil doen, kan bellen en wordt dan ingepland.”

 

“Toen is het balletje gaan rollen en nu heb ik mijn eigen show, de DJ Jos Show.”

Op die manier raakte ook Jos Koopman betrokken. Hij woont al meer dan 10 jaar bij Severinus. “Ik kwam Erwin tegen en hij vertelde over Severinus Live. Ik had er wel eens van gehoord, maar ik dacht: ‘Daar kom ik toch nooit bij.’ Ik vroeg: ‘Mag ik een keer komen kijken?’ Dat mocht. Ik ben gaan kijken en toen de uitzending was afgelopen, zei ik: ‘Nou, als het aan mij ligt, ben ik er morgen weer’. Toen is het balletje gaan rollen en nu heb ik mijn eigen show, de DJ Jos Show.”
 
Bij Severinus Live werken begeleiders nauw samen met cliënten. Erwin heeft Jos in het begin vooral geholpen met de techniek. “Nu kan hij zelfstandig de techniek bedienen, telefoon opnemen, gasten te woord staan en muziek draaien. Hij heeft de hele avond de regie over de uitzending.” “In het begin vond ik het wel moeilijk”, vertelt Jos. “‘Doe ik iets verkeerd?’, vroeg ik steeds aan Erwin. ‘Dat maakt niet uit’, zei Erwin dan. ‘Als er een keer iets verkeerd gaat, dan is dat zo.’ Zo af en toe draaide ik ook een plaatje en kondigde ik dat aan. Ik vond het heel spannend dat ik zelf in beeld kwam. Nu ben ik vaker in beeld. Kijkers kunnen me bellen om een nummer aan te vragen. Dan heb ik ook een gesprek met ze en vraag ik bijvoorbeeld: ‘Heb je nog leuke dingen gedaan?’”

Interactie met kijkers

Niet alleen aan de creatiekant, maar ook aan de ontvangstkant zijn cliënten direct betrokken bij de uitzendingen. “Het is niet alleen uitzenden, het is echt interactie”, aldus Erwin. “Iedere uitzending hebben we gesprekken met cliënten over wat ze bezighoudt. In de coronatijd waren veel mensen bang en eenzaam en dat verhaal konden ze goed kwijt bij Severinus Live. Die interactie is heel waardevol. Cliënten bepalen welke thema’s in de uitzending besproken worden. Ze brengen onderwerpen in via de mail of een berichtje. Ook hebben we enquêtes uitgestuurd naar woonhuizen. De vraag was: Hoe kunnen we de uitzendingen nog interessanter maken voor alle cliënten? We zijn continu in gesprek met bewoners en kunnen heel snel dingen aanpassen.”

Ook aantrekkelijk voor EVB

Severinus Live bereikte al snel de cliënten met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Maar hoe maak je uitzendingen die ook aantrekkelijk zijn voor cliënten met een ernstige verstandelijke beperking? “Sanne van der Weegen van Vilans heeft vanuit de Innovatie-Impuls inhoudelijk meegedacht over hoe we de impact van Severinus Live konden vergroten. Zij heeft een student begeleid die onderzoek deed naar wat zou passen bij EVB. Vervolgens is voor de EVB-doelgroep beleeftheater georganiseerd. Op vijf woonhuizen zijn theaterstukken uitgevoerd en dat hebben we live gestreamd. Daarmee kreeg het theater een hybride vorm: een deel van de bewoners beleefde het fysiek, een ander deel via de tv. Verder hebben we ontdekt dat cliënten met EVB het fijn vinden om evenementen terug te kijken en mensen te zien die ze herkennen. Speciaal voor hen maken we ook zulke uitzendingen.”

 

“Het mooie is dat de uitzendingen ook onderdeel van de daginvulling kunnen zijn, bijvoorbeeld met bingospelen op zaterdagmiddag.”

Op dit moment is er elke maandag, woensdag en vrijdag een uitzending, en daarnaast ad hoc ook op zaterdag en zondag. “Het mooie is dat de uitzendingen ook onderdeel van de daginvulling kunnen zijn, bijvoorbeeld met bingospelen op zaterdagmiddag. Cliënten zijn dan onderdeel van een community die graag bingo speelt. Mensen kunnen ook thuis genieten van een activiteit, bijvoorbeeld een kerkdienst, als het niet lukt om zelf bij die activiteit aanwezig te zijn. Zo kunnen we ook logistieke problemen voor zijn.”

‘Lekker gedraaid, Jos’

Intussen leeft Jos zijn droom. Althans, één van zijn dromen. “Ik zou ook op feesten willen draaien. Mensen uit hun dak zien gaan, dat is helemaal te gek. Of ze nu Frans Bauer willen horen of de Party Animals - ik draai alles graag. In Veldhoven heb ik een keer bij een event gedraaid. Ik was de opwarmer van Kraantje Pappie. Ik liep backstage en Kraantje Pappie zei: ‘Lekker gedraaid, Jos.’ Ik had de dag van mijn leven. Dat zou ik vaker willen. Daar heb ik het met Erwin ook over gehad. Misschien dat ik straks als DJ kan draaien in een café of op feesten.”                              
 
 

“DJ’en is waar ik voor ga. Als ik maar mensen blij kan maken.”

Severinus Live is al met al een plek geworden waar bewoners uitgedaagd worden om nieuwe dingen te doen. “We hebben het over inclusie en volwaardig meedoen, maar als puntje bij paaltje komt, bepalen wij nog steeds wat er gebeurt”, aldus Erwin. “Door Severinus Live hebben we meer oog gekregen voor de kwaliteiten van mensen, doordat ze vertellen over wat ze graag doen. We geven mensen een podium waar ze kunnen schitteren, zodat ze beter in hun vel zitten.” Jos zit in ieder geval uitstekend in zijn vel bij Severinus Live. “DJ’en is waar ik voor ga. Als ik maar mensen blij kan maken.”

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.